Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Slapech a Orlíku vzniknou zóny pro plavce, ochrání je před skútry

  17:05aktualizováno  17:05
Kvůli ochraně plavců vznikne na vodních nádržích Orlík a Slapy celkem 16 ploch vymezených pro koupání. Do nich nebudou smět vjíždět motorová plavidla, ta se navíc budou moci pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí i v okolí těchto míst.

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok o tom v pátek informoval premiéra Bohuslava Sobotku v dopise, který má ČTK k dispozici. Ťok tím reagoval na vlnu kritiky, která se zvedla po nedávné nehodě na Orlické přehradě. Po srážce s rychle jedoucím skútrem zahynula osmnáctiletá dívka plavící se na motorové pramici (více čtěte zde).

Nehoda rozvířila otázku bezpečnosti na vodních plochách, kde mohou jezdit lodě bez rychlostního omezení. Premiér ministra vyzval, aby zdůvodnil změny ve vyhlášce, která provoz vodních skútrů a dalších rychlých plavidel umožnila. Zároveň po úřadu požadoval opatření, která by podobným neštěstím zabránila.

ČR čerpala dotace na vodní cesty, provoz skútrů však neřešila

Podle Ťoka úřad změnil pravidla provozu kvůli obavě ze sankcí Evropské unie, která poukazovala na nedostatek ploch, kde je možné motorová vozidla využívat.

Připravované zóny pro plavce

Slapy
Rabyně
Ždáň
Měřín
Stará Živohošť
Nová Živohošť
Smilovice
Častoboř
Županovice
Orlík
Bor
Trhovky
Podskalí
Radava
Velký Vír 2x
Jetěnice
Podolsko

„Česká republika investovala do svých vodních cest stovky milionů korun z evropských dotací a komise se začala ptát, jak se vodní cesty využívají. Po prověření situace se skútry hrozila Evropská komise České republice sankcí za porušování práva EU, zejména práva na volný pohyb zboží, kdy vodní skútry bylo sice možné kupovat a dovážet, ale fakticky je nebylo možné v ČR využívat,“ uvedl v dopise Ťok.

Jediné místo, kde bylo možné bez omezení jezdit na vodním skútru, byl úsek Labe u Přelouče od zhruba 951. do 960. říčního kilometru. Nová úprava naopak rozvolnila pravidla tak, že na velkých vodních plochách mohou čluny jezdit bez rychlostního omezení, pokud se nacházejí ve vzdálenosti větší než 25 nebo 50 metrů od břehu.

Plavidla ale mohou jezdit jen podél břehu a zakázány jsou takzvané figurální prvky, umělé vlnění a další činnost, která je oblíbená zejména u uživatelů vodních skútrů.

Prostor pro skútry bude na Orlíku mezi Podskalím a Radavou

Pro takovéto aktivity by podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové měla v nejbližší době vzniknout vymezená plocha, která se bude nacházet na Orlíku u pravého břehu mezi obcemi Podskalí a Radava.

Fotogalerie

Podle Němcové plavební správa uvažovala o vytvoření bezpečných prostor pro plavce už před srážkou loďky s vodním skútrem z 10. července.

„Plavební správa sama vnímala, že nejslabší účastník plavebního provozu je koupající se plavec a chtěla prostor pro plavce a plavidla alespoň částečně oddělit. Vymezená plocha neznamená, že by plavec nemohl plavat jinde, znamená jen, že do ní nesmí vplout plavidlo a plavec je tak v ní v bezpečí,“ uvedla Němcová.

Rozšíření 50metrového ochranného pásma od hranic plochy pro plavce pak v mnohých případech zabere celou vodní plochu. Povinnost snížit rychlost na maximálně deset kilometrů v hodině, nebo plout ve výtlačném režimu, kdy se loď nezvedá nad hladinu, ale pluje s ponořenou přídí, tak lodní provoz podle Němcové významně zpomalí a zvýší bezpečnost v místech, kde jsou lidé tradičně zvyklí trávit čas u vody.

Plochy pro plavce vybírala plavební správa mimo jiné v součinnosti s obcemi v okolí obou nádrží. Obecně jde o pláže, které jsou nejčastěji využívány ke koupání.

Autoři: ,


19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí
19 tweetů ze života rodičů, které vás rozesmějí

Hlášky, které bez dětí nevymyslíte.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.