Vlaky už staví na celé trase A

  • 1
Praha - Vlaky metra opět staví ve stanicích Malostranská a Staroměstská. Poprvé od povodní tak funguje celá trasa A mezi Skalkou a Dejvickou. "Všechno jezdí, vlaky normálně zastavují ve všech stanicích trasy A," potvrdil iDNES dispečer Dopravního podniku. Opravit zbývá ještě šest stanic trasy B.

Trasa A je tak druhou kompletně funkční trasou, kterou se podařilo po srpnových záplavách dát do provozu. První byla v polovině prosince trasa C, kdy se otevřela i stanice Vltavská.

Těsně před otevřením Malostranské a Staroměstské probíhaly v metru zatěžkávací zkoušky. Ještě ve středu museli pracovníci metra za asistence hasičů otestovat protipožární systémy.

"Zkoušky protipožárního zabezpečení dopadly dobře. Vše je v pořádku a nebude proto nutný stálý požární dozor," řekl iDNES šéf hasičů DP Metro Michal Wowesný. Podrobnosti o testech čtěte ZDE.

"Béčko" bude v provozu v únoru
Celá trasa B má začít fungovat v polovině února. Některými stanicemi však budou ještě vlaky projíždět.

Stále se opravuje nejvíce zasažená střední část - stanice Národní třída, Můstek B, Náměstí Republiky, Florenc B, Křižíkova a stanice Invalidovna. Do provozu by ale měly být všechny postupně uvedeny do konce března.

Zličín bude o víkendu bez metra
Zatímco v metru na trase A už zastavují vlaky ve všech stanicích, lidé z Jihozápadního Města a Černého Mostu dál jezdí do centra přeplněnými tramvajemi. Dopravní podnik totiž celou trasu B mezi Zličínem a Černým Mostem zprovozní nejdříve až v polovině února.

Velké množství sutě musí dělníci vyvážet z poškozeného "béčka". To je podle Josefa Kutila z Inženýringu dopravních staveb důvod, proč se otevření trasy proti původnímu plánu asi o tři týdny opozdí.

V sobotu a v neděli budou mít horší cestování do centra lidé ze Stodůlek či Nových Butovic. Mezi Karlovým náměstím a Zličínem totiž vůbec nepojedou soupravy metra.
Lidé z Jihozápadního Města tak budou opět cestovat déle, protože po oba víkendové dny nahradí soupravy podzemní dráhy autobusové linky.

Podle mluvčí Dopravního podniku Michaely Kuchařové pojede mezi Andělem a Zličínem náhradní autobusová linka B1.

"Náhradní spoje budou zastavovat v zastávkách jiných autobusových linek, například na Smíchovském nádraží v zastávce noční pět set jedničky a u Anděla v zastávce linky 123," řekla Kuchařová.

Kyvadlově tak budou jezdit vlaky na trase B pouze mezi Černým Mostem a Palmovkou, kde však lidé musí přestupovat v Kolbenově.

Cesta z Černého Mostu do centra však stále trvá asi třikrát déle než dříve. Zatímco metrem dojel člověk z konečné stanice Černý Most na Můstek zhruba za patnáct minut, nyní mu to s jedním či dvěma přestupy zabere nejméně tři čtvrtě hodiny.

Cestující může vyjet metrem z Černého Mostu na Kolbenovu, kde přestoupí na tramvaj X-B, která ho doveze až na Václavské náměstí. Také by mohl jet metrem až na Palmovku, kde si počká na tramvaje linek 25 nebo X-B, kterými bude pokračovat v cestě do stanice metra Vltavská. Odtud pak dojede do stanice Muzeum a z podzemí vyjde přímo "u svatého Václava" na Václavském náměstí.

Kyvadlové vlaky stále pomáhají
Právě kvůli nefunkčnímu metru jezdí zatím kyvadlové vlaky mezi smíchovským a hlavním nádražím a také mezi Běchovicemi a Masarykovým nádražím. České dráhy však jejich provoz od začátku roku omezily, a tak tyto soupravy již nejezdí o víkendech.

Původně měly kyvadlové vlaky jezdit jenom do konce ledna, podle ředitele pražské oblasti Českých drah Aleše Krejčího však budou vypravovány až do doby, než opět pojede metro mezi Zličínem a Černým Mostem. "Domluvili jsme se na tom s magistrátem," řekl Krejčí.

Vlaky, které začnou v polovině února jezdit na celé trase B, však budou projíždět stanice Národní, Náměstí Republiky a Křižíkovu s Invalidovnou v Karlíně. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera proto bude přes Karlín dále jezdit náhradní autobusová linka B1.

"Autobusy tam pojedou určitě do konce března, kdy Křižíkovu s Invalidovnou opět otevřeme," řekl Šteiner.

Podle něj by také mohly už v dubnu začít jezdit přes Karlín i tramvaje, tam však bude záležet na tom, jak rychle opraví dělníci poškozenou kanalizaci pod tramvajovou tratí.

"Pokud tam neobjevíme nějaké další díry v podzemí, tak bychom to měli zvládnout," dodal radní.

Opravy pražského metra budou stát téměř sedm miliard korun.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video