Trasa A je tak druhou kompletně funkční trasou, kterou se podařilo po srpnových záplavách dát do provozu. První byla v polovině prosince trasa C, kdy se otevřela i stanice Vltavská.
Těsně před otevřením Malostranské a Staroměstské probíhaly v metru zatěžkávací zkoušky. Ještě ve středu museli pracovníci metra za asistence hasičů otestovat protipožární systémy.
"Zkoušky protipožárního zabezpečení dopadly dobře. Vše je v pořádku a nebude proto nutný stálý požární dozor," řekl iDNES šéf hasičů DP Metro Michal Wowesný. Podrobnosti o testech čtěte ZDE.
"Béčko" bude v provozu v únoru
Celá trasa B má začít fungovat v polovině února. Některými stanicemi však budou ještě vlaky projíždět.
Stále se opravuje nejvíce zasažená střední část - stanice Národní třída, Můstek B, Náměstí Republiky, Florenc B, Křižíkova a stanice Invalidovna. Do provozu by ale měly být všechny postupně uvedeny do konce března.
Zličín bude o víkendu bez metra
Zatímco v metru na trase A už zastavují vlaky ve všech stanicích, lidé z Jihozápadního Města a Černého Mostu dál jezdí do centra přeplněnými tramvajemi. Dopravní podnik totiž celou trasu B mezi Zličínem a Černým Mostem zprovozní nejdříve až v polovině února.
Velké množství sutě musí dělníci vyvážet z poškozeného "béčka". To je podle Josefa Kutila z Inženýringu dopravních staveb důvod, proč se otevření trasy proti původnímu plánu asi o tři týdny opozdí.
V sobotu a v neděli budou mít horší cestování do centra lidé ze Stodůlek či Nových Butovic. Mezi Karlovým náměstím a Zličínem totiž vůbec nepojedou soupravy metra.
Lidé z Jihozápadního Města tak budou opět cestovat déle, protože po oba víkendové dny nahradí soupravy podzemní dráhy autobusové linky.
Podle mluvčí Dopravního podniku Michaely Kuchařové pojede mezi Andělem a Zličínem náhradní autobusová linka B1.
"Náhradní spoje budou zastavovat v zastávkách jiných autobusových linek, například na Smíchovském nádraží v zastávce noční pět set jedničky a u Anděla v zastávce linky 123," řekla Kuchařová.
Kyvadlově tak budou jezdit vlaky na trase B pouze mezi Černým Mostem a Palmovkou, kde však lidé musí přestupovat v Kolbenově.
Cesta z Černého Mostu do centra však stále trvá asi třikrát déle než dříve. Zatímco metrem dojel člověk z konečné stanice Černý Most na Můstek zhruba za patnáct minut, nyní mu to s jedním či dvěma přestupy zabere nejméně tři čtvrtě hodiny.
Cestující může vyjet metrem z Černého Mostu na Kolbenovu, kde přestoupí na tramvaj X-B, která ho doveze až na Václavské náměstí. Také by mohl jet metrem až na Palmovku, kde si počká na tramvaje linek 25 nebo X-B, kterými bude pokračovat v cestě do stanice metra Vltavská. Odtud pak dojede do stanice Muzeum a z podzemí vyjde přímo "u svatého Václava" na Václavském náměstí.
Kyvadlové vlaky stále pomáhají
Právě kvůli nefunkčnímu metru jezdí zatím kyvadlové vlaky mezi smíchovským a hlavním nádražím a také mezi Běchovicemi a Masarykovým nádražím. České dráhy však jejich provoz od začátku roku omezily, a tak tyto soupravy již nejezdí o víkendech.
Původně měly kyvadlové vlaky jezdit jenom do konce ledna, podle ředitele pražské oblasti Českých drah Aleše Krejčího však budou vypravovány až do doby, než opět pojede metro mezi Zličínem a Černým Mostem. "Domluvili jsme se na tom s magistrátem," řekl Krejčí.
Vlaky, které začnou v polovině února jezdit na celé trase B, však budou projíždět stanice Národní, Náměstí Republiky a Křižíkovu s Invalidovnou v Karlíně. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera proto bude přes Karlín dále jezdit náhradní autobusová linka B1.
"Autobusy tam pojedou určitě do konce března, kdy Křižíkovu s Invalidovnou opět otevřeme," řekl Šteiner.
Podle něj by také mohly už v dubnu začít jezdit přes Karlín i tramvaje, tam však bude záležet na tom, jak rychle opraví dělníci poškozenou kanalizaci pod tramvajovou tratí.
"Pokud tam neobjevíme nějaké další díry v podzemí, tak bychom to měli zvládnout," dodal radní.
Opravy pražského metra budou stát téměř sedm miliard korun.