Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky musí zpomalit, 170 kilometrů je nebezpečných, tvrdí kontrola

  21:49aktualizováno  21:49
Výsledky revize tratí, která měla po nehodě vlaku u Vyškova zkontrolovat problematická upevňovadla kolejí, ukázaly, že nebezpečí hrozí i na dalších místech. Řada vlaků hlavně na Moravě tak bude muset nebezpečné úseky projíždět pomaleji. Většinou jen při teplotách nad 30 stupňů.

Odstraňování následků nehody na železnici u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli 5. června vykolejil nákladní vlak. | foto: Petra MášováMF DNES

Na největší kontrole tratí za posledních dvacet let v období od 10. do 24. června se podílelo přes 400 lidí ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zkontrolovali na 2 700 kilometrů, uvedl pro iDNES.cz zdroj blízký SŽDC. Více informací přinese středeční tisková konference na toto téma.

Upevňovadla ŽS 3

Problémová upevňovadla kolejí se používala hlavně v 70. a 80. letech a důvodem byla úspora mnoha tun oceli oproti jiným typům. Kvůli šetření ale šrouby nemají takovou životnost, povolují se a dnes je mnohdy ani nelze utáhnout.

Zdroj: iDNES.cz, Mediafax

Přibližně 170 kilometrů kolejí kontrola označila za nebezpečné při teplotách vyšších než 30 °C. Vlaky budou muset v těchto úsecích jezdit pomaleji (to znamená 10 až 60 km/h). Ve středu se úseky se snížením rychlosti mohou ještě rozšířit o další desítky kilometrů.

Zpomalení se týká v podstatě celého úseku tratě Brno - Přerov, části tratě Brno - Havlíčkův Brod, dále úseku z Lanžhotu na státní hranici se Slovenskem, Velký Osek - Choceň a trati mezi Českou Třebovou a Bohumínem.

Někde se už provádějí drobné opravy, na jižní Moravě by měla omezení skončit do konce července, ostatní tratě by měly být v pořádku do konce srpna. "Lidé si budou přes léto muset zvyknout, že se vlaky budou někde 'loudat'. Ale jde spíše o množství krátkých úseků, takže na zpoždění by to nemělo mít vliv," uvedl zdroj.

Nehoda nákladního vlaku odstartovala kontroly po celé zemi

Impulzem kontroly bylo vykolejení nákladního vlaku u Vyškova 5. června tohoto roku. Vyšetřování nehody ukázalo, že příčinou byla uvolněná upevňovadla typu ŽS 3 v kombinaci s tzv. bezstykovými kolejemi a zanedbanou údržbou.

Přitom správci tratí údajně kontrolovali trasu dva dny před nehodou a podle nich byla v pořádku.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala bylo v místě nehody uvolněno 98 % všech šroubů, což v kombinaci se zvýšeným pnutím vlivem tepla nejspíš způsobilo vykolejení.

Kvůli tomu také několik manažerů ze SŽDC a traťmistr i vrchní mistr dostali výpovědi, protože by tam mohl vykolejit i osobní vlak a nepochybně by došlo k tragédii.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.