Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky musí zpomalit, 170 kilometrů je nebezpečných, tvrdí kontrola

  21:49aktualizováno  21:49
Výsledky revize tratí, která měla po nehodě vlaku u Vyškova zkontrolovat problematická upevňovadla kolejí, ukázaly, že nebezpečí hrozí i na dalších místech. Řada vlaků hlavně na Moravě tak bude muset nebezpečné úseky projíždět pomaleji. Většinou jen při teplotách nad 30 stupňů.

Odstraňování následků nehody na železnici u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli 5. června vykolejil nákladní vlak. | foto: Petra MášováMF DNES

Na největší kontrole tratí za posledních dvacet let v období od 10. do 24. června se podílelo přes 400 lidí ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zkontrolovali na 2 700 kilometrů, uvedl pro iDNES.cz zdroj blízký SŽDC. Více informací přinese středeční tisková konference na toto téma.

Upevňovadla ŽS 3

Problémová upevňovadla kolejí se používala hlavně v 70. a 80. letech a důvodem byla úspora mnoha tun oceli oproti jiným typům. Kvůli šetření ale šrouby nemají takovou životnost, povolují se a dnes je mnohdy ani nelze utáhnout.

Zdroj: iDNES.cz, Mediafax

Přibližně 170 kilometrů kolejí kontrola označila za nebezpečné při teplotách vyšších než 30 °C. Vlaky budou muset v těchto úsecích jezdit pomaleji (to znamená 10 až 60 km/h). Ve středu se úseky se snížením rychlosti mohou ještě rozšířit o další desítky kilometrů.

Zpomalení se týká v podstatě celého úseku tratě Brno - Přerov, části tratě Brno - Havlíčkův Brod, dále úseku z Lanžhotu na státní hranici se Slovenskem, Velký Osek - Choceň a trati mezi Českou Třebovou a Bohumínem.

Někde se už provádějí drobné opravy, na jižní Moravě by měla omezení skončit do konce července, ostatní tratě by měly být v pořádku do konce srpna. "Lidé si budou přes léto muset zvyknout, že se vlaky budou někde 'loudat'. Ale jde spíše o množství krátkých úseků, takže na zpoždění by to nemělo mít vliv," uvedl zdroj.

Nehoda nákladního vlaku odstartovala kontroly po celé zemi

Impulzem kontroly bylo vykolejení nákladního vlaku u Vyškova 5. června tohoto roku. Vyšetřování nehody ukázalo, že příčinou byla uvolněná upevňovadla typu ŽS 3 v kombinaci s tzv. bezstykovými kolejemi a zanedbanou údržbou.

Přitom správci tratí údajně kontrolovali trasu dva dny před nehodou a podle nich byla v pořádku.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala bylo v místě nehody uvolněno 98 % všech šroubů, což v kombinaci se zvýšeným pnutím vlivem tepla nejspíš způsobilo vykolejení.

Kvůli tomu také několik manažerů ze SŽDC a traťmistr i vrchní mistr dostali výpovědi, protože by tam mohl vykolejit i osobní vlak a nepochybně by došlo k tragédii.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Čapí hnízdo
V kauze Čapí hnízdo čelí obvinění 11 lidí. Babiš je krok od nové imunity

V souvislosti s 50milionovou dotací na farmu Čapí hnízdo obvinila policie celkem 11 lidí. Dosud byla jistá pouze obvinění předsedy ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš komentuje výsledky povolební schůzky s prezidentem...
Zeman pověří Babiše jednáním o vládě příští týden, ANO zvažuje vládu s ODS

Prezident Miloš Zeman na pondělní schůzce na zámku v Lánech slíbil Andreji Babišovi, že jej příští týden pověří vyjednáváním o sestavení vlády. Lídr hnutí ANO...  celý článek

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.