Vlaky jezdily při zdvižených závorách

  • 2
Tlumačov, Napajedla - Poměrně dramatické důsledky měla v úterý večer silná bouřka na Otrokovicku. Atmosférické výboje na několik hodin vyřadily z provozu zabezpečovací zařízení Českých drah. Na třech železničních přejezdech pak projížděly vlaky při zdvižených závorách.

„Na přejezdech se mohlo stát za této situace velké neštěstí,“ domnívá se Zdeněk Ševela, který bydlí blízko jednoho z chráněných železničních přejezdů v Tlumačově. Závory se podle něj nestahovaly a varovná signalizace nesvítila přibližně od 19.45 do 22.45 hodin. „Vlaky sice jezdily přes přejezdy pomalu a houkaly, ale řidiči jsou zde zvyklí spoléhat na závory, a když je viděli zvednuté, projížděli přes přejezd poměrně rychle. Proč tam železničáři nepostavili někoho s červenou svítilnou, aby motoristy varoval?“ ptá se Ševela. Myslí si, že na přejezdech mohli zaskočit za železničáře i vojáci z nejbližší posádky.

Podle Ševely byl tento výpadek zabezpečovacího zařízení prvním případem po dokončení nového železničního koridoru. Zabezpečení ochromených přejezdů železničářem s červeným praporkem by považoval za vhodné i mluvčí zlínské policie Ivo Mitáček.

Přednosta železniční stanice Otrokovice Jiří Macho potvrdil, že bouřka skutečně signalizaci na dvou přejezdech v Tlumačově a jednom v Napajedlích vyřadila z provozu. Hovořil dokonce o celkové době poruchy od 18 do jedné hodiny po půlnoci. „Museli jsme přejít na nouzový režim. Některé vlaky měly kvůli němu až hodinové zpoždění,“ uvedl přednosta. Podle něj k takovému poměrně výjimečnému stavu nedochází častěji než jednou do roka.

Nouzový režim znamená, že vlaky mohou projíždět křížení se silnicí rychlostí nejvýše deset kilometrů v hodině. Přesně to stanoví drážní předpisy. To je podle přednosty dostatečné opatření, aby nedošlo ke střetu vozidla s vlakem nebo aby se minimalizovaly jeho následky. „Poslat naše pracovníky s červeným světlem na přejezdy nemůžeme, protože je nemáme ve službě a nedrží ani žádnou pohotovost,“ vysvětluje dopad všech minulých racionalizačních opatření, při nichž dráhy snižovaly počty zaměstnanců.

„Platí obecné zásady, podle kterých řidič musí dbát na přejezdu zvýšené opatrnosti. Situaci, kdy zabezpečovací zařízení přestane fungovat, nikdy nelze vyloučit,“ připomíná policista Mitáček. Zejména když na přejezdu nebliká bílé světlo, nesmí jet řidiči přes koleje a třicet metrů před nimi více než třicetikilometrovou rychlostí, musí se rozhlížet  a být připraven zastavit.

Naštěstí se úterní výpadek zabezpečovací techniky obešel bez nehody.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video