Motorový vlak řady 843 na nejstrmější železniční trati z Harrachova do Tanvaldu

Motorový vlak řady 843 na nejstrmější železniční trati z Harrachova do Tanvaldu | foto: Wikimedia Commons - PetrS.

Vlaku, který se řítil z Kořenova, brzdy neselhaly. Chyboval asi strojvůdce

  • 123
Vlaku, který se 4. ledna řítil z Kořenova po nejstrmější železniční trati téměř devadesátikilometrovou rychlostí, brzdy neselhaly. Vyloučila to Drážní inspekce, která případ vyšetřuje. Za nebezpečnou jízdu zřejmě může nezkušený strojvedoucí.

"Brzdový systém jsme testovali a je na voze zcela v pořádku," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Podle něj tak bude vyšetřování pokračovat dál.

"Došlo k většímu ohrožení lidí, takže musí vyšetřování pokračovat," dodal Drápal. Podle Jindřicha Berounského z Českých drah ale dosud nikdo z libereckého depa nemá o kontrole brzd závěrečnou zprávu.

Nejstrmější trať

Ozubnicová trať vede z Tanvaldu přes Kořenov do Harrachova.

Sedmikilometrový úsek mezi Tanvaldem a Kořenovem je nejstrmější v Česku.

Dráha byla postavena v roce 1902.

I lidé z drah a oslovení odborníci na kolejová vozidla připouští, že problém způsobil zřejmě mladší a méně zkušený strojvedoucí. Hned po dojezdu soupravy se totiž brzdy zkoušely znovu a fungovaly. Svoji roli sehrály také drsné podmínky na horské trati, spojené s vysokou vrstvou sněhu.

Vyšetřování ukázalo, že strojvedoucí použil elektrodynamickou brzdu namísto vzduchové. Kotoučová brzda nebyla zahřátá a tím se výrazně snížil její účinek. Po použití rychlobrzdy došlo rovněž k vyřazení možnosti brzdit elektrodynamicky.

Problém měla minulý týden souprava v čele s motorovým vozem řady 843, přezdívaným také "rakev". Díky tomu, že souprava jela i s řídícím vozem, který brzdil, se vlak nerozjel do vyšší rychlosti. Podle záznamů jel v jednom úseku rychlostí 87 kilometrů v hodině, na většině trati je přitom v nejvyšším spádu třicítka.

Omezení na nejstrmějších úsecích

Souprava projela třemi zastávkami a nakonec zastavila bez nehody u vlečky do desenských skláren. Rychlý průjezd vlaku nezanechal na trati žádné škody. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally ale až do vyšetření případu platí na trati některá omezení.

Na nejstrmějších úsecích například už právě vlaky, na kterých nasazují stejný typ motorové jednotky, mohou jet maximálně dvacetikilometrovou rychlostí. "Způsobuje to velké problémy, dochází ke zpožděním a následným potížím s přípoji na další vlaky v Tanvaldu," řekl Berounský.

V pátek se ale opatření zmírnila - vlaky s těmito jednotkami musí jet dvacítkou jen na třech nejstrmějších úsecích. Ostatní typy vlaků mohou jezdit stejnou rychlostí jako dříve.

Zatím poslední vážná nehoda na zubačce se stala v roce 1945, kdy se parní lokomotiva z Kořenova rozjela tak, že ji posádka nedokázala ubrzdit a ve vysoké rychlosti vykolejila. Zatímco topič stihl ještě vyskočit a přežil, strojvedoucího opařila vařící voda a popel z kotle a na místě zraněním podlehl.


Video