Na Olomoucku hořelo okolí tratě zhruba mezi Domašovem a Hlubočkami. Hrozilo, že oheň přeskočí do lesa.
"Nehořelo celých dvacet kilometrů souvisle. Byly to desítky ohnisek, některá zasahovala do lesa," řekl iDNES operační důstojník hasičů Olomouckého kraje.
K požáru vyjeli hasiči přesně v poledne. I potom ale volali další a další lidé a ohlašovali nová ahniska.
Zásah patřil k největším v kraji. Byly povolány jednotky nejen z Olomouce, ale i z Přerova, Prostějova a Bruntálu.
Ze Šumperka hned vzlétlo letadlo, které až do půl třetí monitorovalo členitý terén kolem trati. Asistovali i drážní a dobrovolní hasiči.
"Požár způsobil nákladní vlak, který jel z Domašova nad Bystřicí do Velké Bystřice. Měl technickou závadu, která se teď vyšetřuje," řekla mluvčí krajských hasičů Vladimíra Hacsiková.
Železničáři dopravu na trati nepřerušili.
Kolem půl třetí byla podle hasičů všechna ohniska pod kontrolou. Několik hasičských jednotek zůstalo na místě a dohašuje. "Dlouho nepršelo a navíc je tu docela větrné počasí, takže to nemůžeme jen tak opustit," dodal operační důstojník.
Požár číslo 2: U Plzně hořely tři kilometry trati
U železniční trati vypukl takřka současně druhý požár. Mezi obcemi Plešnice, Bdeněves a Kozolupy na Plzeňsku vzplály tři kilometry suché trávy.
Čtyři rozsáhlé požáry trávy a lesa likvidovalo patnáct hasičských jednotek. "Za Bděněvsí se oheň rozšířil do lesa a blížil se k chatové osadě. Podařilo se nám jeho postup včas zastavit," řekl velitel zásahu Martin Moravec.
Jedna cisterna za druhou přivážela vodu z řeky Mže, které teče pár set metrů pod tratí. Na požár doplatili cestující mezi Plzní a Chebem. Některé vlakové spoje nasbíraly až čtyřicetiminutové zpoždění.
Železničáři totiž museli vypnout proud v trolejích a přepřáhnout elektrické lokomotivy za dieselové.
Hasiči na některých místech podhrabali koleje a skulinami protáhli hadice, aby mohly úsekem projíždět vlaky.
"I když jsme byli s železničáři domluvení, že vlaky zahoukají, bylo to pro hasiče nebezpečné," prohlásil hasič Pavel Hrabačka.