Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žádný vlak se zlatem ve slezském podzemí není, tvrdí polští experti

  16:18aktualizováno  16:18
Vlak plný zlata ukrývající se v polském podzemí nedaleko českých hranic neexistuje. Uvedla to v úterý skupina báňských expertů, která provedla průzkum podzemí u dolnoslezského města Wałbrzych, kde se měl vlak nacházet. Jiní však tvrdí, že v tunelu něco je, a vyvrátit, že jde o vlak, nyní nelze.

Tunelový komplex u polského Walbrzychu, kde se údajně nachází vlak s 300 tunami zlata, který na konci druhé světové války ukryli nacisté. | foto: AP

„Možná existuje tunel, žádný vlak ale není,“ řekl na tiskové konferenci geolog Janusz Madej z krakovské báňské akademie. Bádání, která na místě prováděl s týmem kolegů, na základě analýzy materiálů ukrývajících se pod zemí dospěla k závěru, že převážnou část obsahu tvoří běžné geologické vrstvy. Anomálie jsou prý velmi malé.

Wałbrzyšské podzemní tunely

Pod zámkem Książ nedaleko Wałbrzychu vedou spletité sítě podzemních chodeb.

Pod zámkem Książ nedaleko Wałbrzychu vedou spletité sítě podzemních chodeb.

Nacisté je tam stavěli od roku 1943 v rámci projektu Riese, v překladu Velikán. Na stavbě údajně pracovali trestanci i vězni z koncentračních táborů.

Město Wałbrzych se původně jmenovalo Waldenburg a před druhou světovou válkou patřilo k Německu. Součástí Polska se stalo až po roce 1945.

„To, co jsme zjistili, určitě neodpovídá předpokladu, že tam je vlak. Pod povrchem je příliš málo železa,“ uvedl další z báňských expertů Slawomir Poruczek.

Druhá skupina, která měla k průzkumu místa, pod nímž se údajně tunel s nacistickým pokladem nachází, stejně dlouhou dobu dvou týdnů, však k podobně kategorickému závěru nedospěla. Za pomoci georadaru a termovize prý tým objevil tunel o šířce pěti metrů a koleje s celkovou délkou zhruba sto metrů. Ve vzdálené partii tunelu pak skupina vedená dvěma muži, kteří v létě na údajnou existenci vlaku upozornili, našla podlouhlý cizorodý objekt. „Jestli je to vlak? Možná. Ale je potřeba důkladnějších průzkumů,“ uvedl Adam Szynkiewicz z univerzity ve Vratislavi.

Zprávami o „zlatém vlaku“ z dob druhé světové války žije Polsko už od léta, kdy se o podíl z údajného nálezu přihlásili dva hledači pokladů, Polák Piotr Koper a Němec Andreas Richter. Vlak, údajně naložený drahocenným nákladem, prý koncem druhé světové války vyvezli nacisté z tehdy německé Vratislavi a na útěku před Rudou armádou ho ukryli v podzemním tunelu. Místo domnělého nálezu má být blízko 65. kilometru trati Vratislav-Wałbrzych.

K probuzení zlaté horečky v okolí Wałbrzychu přispěl i tehdejší náměstek ministra kultury Piotr Žuchowski, který se na konci srpna nechal slyšet, že si je „jistý z 99 procent, že vlak existuje“. Avšak podle některých odborníků jde jen o legendu, která se drží při životě už desítky let.

Navzdory úternímu závěru báňských expertů hodlá Koper v pátrání po tajemném vlaku pokračovat a získat důkazy o jeho existenci.

Ještě nedávno si hledači mysleli, že vlak nalezli:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.