V pondělí byl jeden vůz přetížen, proto museli vojáci část materiálu přeložit. Dnes čekala armáda kvůli nadměrnému nákladu na dva speciální vozy, které si objednala z Rakouska.
Podle mluvčí Českých drah Zdenky Celé zpoždění způsobily krátké dodací lhůty, během nichž měly dráhy odjezd vlaku zabezpečit. Armáda podala žádost o přepravu nadměrného nákladu šest dní před odjezdem prvního vlaku, ačkoliv lhůta na její podání činí podle mezinárodní vyhlášky 30 dní, řekla Celá. Speciální vozy, jejichž zapojení do soupravy je kvůli nadměrné hmotnosti vojenského materiálu nezbytné, dorazily ráno teprve na rakousko-českou hranici.
Vlak míří do slovinského přístavu Koper. Tam bude po čtvrtečním příjezdu zařízení naloženo na loď. Asi 4. nebo 5. května by měla nemocnice připlout do největšího albánského přístavu Drač. V té době vyrazí z Prahy letecky do Albánie také stočlenný personál nemocnice.
První část zařízení nemocnice vyrazila na cestu do Albánie v pondělí. Nemocnice by měla být podle posledních informací z rozhodnutí velitelství operace Spojenecký přístav umístěna 120 kilometrů jižně od Tirany u města Berat. Tam bude sloužit uprchlíkům, vojákům NATO a případně místním obyvatelům.
Zařízení české polní nemocnice se zpožděním vyrazilo do Albánie
S více než šestihodinovým zpožděním v pondělí ve 20:05 vyrazil z Kralup nad Vltavou na Mělnicku vlak s první částí vybavení šesté polní nemocnice české armády, která se má v Albánii zapojit do humanitární operace NATO na pomoc kosovským uprchlíkům Spojenecký přístav.
Příčinou zpoždění byl podle Miroslava Šindeláře z tiskové služby ministerstva nadměrný náklad jednoho z vozů. Část materiálu proto museli vojáci z vlaku vyložit. Tento náklad bude zařazen do soupravy, která odjede se zbývající částí nemocnice v úterý.
Mluvčí Českých drah Zdenka Celá však jednoznačně odmítla vinu drah na zpoždění odjezdu vlaku. "Důvodem byla zpožděná nakládka Armádou České republiky," řekla Celá.
Nákladní vozy, kontejnery a například dva operační sály jsou už od neděle naloženy na 24 vagónech prvního vlaku, který vyrazí do Albánie v pondělí odpoledne. Téměř okamžitě po jeho dojezdu začnou vojáci nakládat na další vlak zbývající část nemocnice, která vyjede do Albánie v úterý odpoledne.
Vlaková souprava pod policejní ochranou bude mít přednost před ostatními nákladními spoji. Osobní doprava bude mít naopak před tímto spojem přednost, proto by neměla být nijak omezena
Přes Českou republiku vlak pojede po trase Kralupy nad Vltavou, Kolín, Havlíčkův Brod, Brno a Břeclav. Poté bude pokračovat přes Slovensko, Maďarsko a Chorvatsko do slovinského přístavu Koter. První vlak by měl k Jaderskému moři dorazit ve středu, druhý ve čtvrtek. V pátek bude vybavení nemocnice přeloženo na loď, která 4. či 5. května připluje do největšího albánského přístavu Drač.
Podle náčelníka sekce bojové přípravy generálního štábu Josefa Šíby by měla být nemocnice umístěna 120 kilometrů jižně od Tirany u městečka Berat. Stočlenný personál nemocnice přiletí do Albánie vojenským speciálem v době, kdy se loď s nemocničním vybavením bude blížit k albánským břehům.
První část vlaku s naloženými nákladními vozy |
Jeřáb nakládá část polní nemocnice |
Naložená laboratoř, nádrže na naftu a další části |
Sanitka na podvozku Land Rover Defender naložená na vagonu |
Sanitka Land Rover Defender |
Tatra 815 s přívěsem najíždí přes rampu na vagon |
Tatra 815 se speciální kontejnerovou nástavbou skládá jeden z kontejnerů |
Tatra 815 s přívěsem se připravuje k naložení na vlak |
Do Albánie se vypraví i Pragy V3S s přívěsy na pitnou vodu |
Vojáci naložili poslední vůz a konzultují další průběh nakládání |
Veškerý náklad je potřeba před dlouhou cestou pořádně upevnit |
Polní nemocnice bude vybyvena i čističkou vody; z vody z potoka udělá denně 50 000 litrů pitné vody |
Vojáci uvolňují kontejner z háku Tatry 815 se speciální kontejnerovou nástavbou |