Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vlak RoLa přivezl dva kamiony a skončil

  13:05aktualizováno  13:05
Po deseti letech skončil provoz vlakové linky RoLa. Od září 1994 ji využívaly kamiony, aby se vyhnuly přetíženému přechodu na Cínovci. Po vstupu do Evropské unie, kdy se na přechodech zavřely celnice, se ale řidiči vrátili opět na silnice.

Na posledním vlaku, který přijel z Drážďan, byly dva kamiony. Jedním z nich byl i kamion Jiřího Suka z Brna, který systém RoLa využíval celých deset let.

"Jel jsem dokonce na historicky prvním vlaku, který jel do Německa, a teď tedy i na úplně posledním," vzpomínal.

"RoLou jsem jezdil i po otevření hranic v květnu. Bylo to pohodlné a příjemné. Mohl jsem si během cesty odpočinout, umýt se, oholit. Přes Cínovec je to asi rychlejší, ale můj šéf souhlasil s tím, abych jezdil takto," vysvětlil Suk, proč si RoLu tak oblíbil.

Železničáři si RoLu oblíbili
Na poslední vlak přepravující kamiony se přišli podívat všichni zaměstnanci dráhy, kteří na RoLe pracovali.

"Jsou tady všichni, i kluci, kteří dnes nejsou ve službě. Celkem je nás tady kolem třiceti. Přišli jsme se rozloučit," uvedl vozmistr Petr Šenfeld.

"Půjdeme si někam sednout. Byla tady dobrá parta a zřejmě už se nikdy takhle nesejdeme. O práci na dráze nepřijdeme, ale rozejdeme se na všechny strany," řekl s trochou nostalgie Jiří Grunt, který na RoLe pracoval celých deset let.

Před květnem vozil vlak tisíce kamionů 
Deset let jezdily z Lovosic do Drážďan kamiony vlakem RoLa. Úplně poslední vlak s nákladními auty vyrazil na trať v sobotu 19. června ve tři čtvrti na sedm ráno.

Provoz byl zahájen kvůli přetíženému přechodu na Cínovci 25. září 1994. Měsíčně vlaky v obou směrech převezly více než šest tisíc nákladních aut.

Celkem do konce letošního května cestovalo po železnici 833 057 kamionů. Díky tomu si jí považovali i ochránci životního prostředí.

Když se na počátku května po vstupu Česka do EU vydaly přes hranici všechna auta opět po silnici, začali ochránci politikům vyčítat plané sliby.

"Čeští i němečtí politici nás před časem ujistili, že bude jezdit do chvíle, než bude dostavená dálnice. Teď ale máme auta pod okny a dálnice pořád nikde," vysvětluje Jindřich Pech z radnice v Dubí, proč se ochránci ohánějí žalobami na politiky.

Lidé o místa nepřijdou
Vlaky RoLa z větší části dotovalo Sasko, protože poplatky řidičů její náklady nepokryly.

"Naštěstí jsme na RoLe nebyli bytostně závislí. Měli jsme smlouvy s drahami a dělali pro nás jejich lidé. Teď jen musíme ukončit všechny smluvní vztahy," říká Pavel Špráchal z firmy Bohemiakombi, která železniční přepravu kamionů zajišťovala.

Železničáři přejdou z Lovosic jinam. Podle zpráv z krajského ředitelství drah tak kvůli konci RoLy neskončí nikdo na dlažbě. A další využití trati?

"V Německu jsou kvůli opravám velké výluky, takže nám pomůže jako záložní trať. Je i možné, že nám volné časy po deseti vlacích z každé strany denně, umožní zařadit některé nové spoje do grafikonu," říká ředitel krajské pobočky Českých drah Jiří Kolář.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.