„Airbus vykázal závadu, se kterou nemohl bezpečně odletět. Premiér odletěl náhradním challengerem,“ řekla iDNES.cz mluvčí Armády ČR Jana Růžičková. Co přesně se porouchalo a jak dlouho bude airbus nepoužitelný, se zatím neví.
Premiér Sobotka odletěl i s dalšími členy vlády, ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou, na summit 16+1 do Bělehradu v náhradním challengeru, který pojme maximálně 19 pasažérů. Část delegace včetně novinářů a podnikatelů se k premiérovi do letadla nevešla. Mluvčí ministerstva obrany Petr Medek později informoval, že poletí stejným strojem jako premiér, které se pro ně vrátí.
„Část podnikatelů odletěla do Bělehradu dvě hodiny po půlnoci a zbytek s novináři odletíme opraveným airbusem,“ hlásil z letiště zpravodaj MF DNES Luboš Palata. Tato poslední část výpravy odletěla nakonec v osm hodin. Kdyby premiér Sobotka čekal na opravený airbus, nestihl by schůzku s čínským premiérem.
Vládní cesty do zahraničí poznamenalo v minulých letech několik poruch letounů. Loni v květnu například airbusu s tehdejším premiérem Petrem Nečasem na palubě prasklo na cestě do Ruska čelní sklo. Stroj proto druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce (více čtěte zde).
V listopadu 2013 zase armádní letoun Jak-40 s delegací českého ministerstva obrany sjel při přistávání ve Stockholmu z přistávací dráhy. Kolizi způsobil vadný brzdný systém, delegace se pak vrátila do Česka náhradním letadlem.
Summitu 16+1 se účastní šestnáct lídrů střední a východní Evropy a pořádá ho společně Srbsko s Čínou. Čínští nejvyšší představitelé byli v této balkánské zemi naposledy před 28 lety. Sobotka zůstane na summitu do středy.
Poruchy vládních letadel za posledních 10 let25. března 2004 - Letoun Challenger s prezidentem Václavem Klausem na palubě měl poruchu kvůli špatnému připojení předního podvozku k tahači. Letadlem se měl prezident vrátit z Portugalska do Prahy. Pro prezidenta přiletěl náhradní stroj Tu-154 M, který také dovezl náhradní díly pro poškozený stroj. 29. listopadu 2004 - Armádnímu letounu Challenger prasklo čelní sklo. Ministr zahraničí Cyril Svoboda kvůli tomu nedoletěl na Blízký východ, jeho speciál se musel vrátit do Prahy. 13. března 2005 - Kvůli závadě se muselo vrátit letadlo Tu-154, v němž ministr obrany Karel Kühnl cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a ministr odcestoval se zpožděním. 7. dubna 2005 - Armádní challenger, s nímž cestoval prezident Klaus do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II., musel zhruba hodinu po startu přistát v Mnichově kvůli prasklině v čelním skle. Z Prahy pak do Německa zamířil náhradní stroj Tu-154. 10. června 2005 - Ministr zahraničí Cyril Svoboda musel posunout svůj odlet z Černé Hory, protože jeho letoun An-26 měl poruchu bezpečnostní kontrolky. 6. července 2005 - Letadlo s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou, kterým letěl do Jižní Ameriky, muselo nouzově přistát v Mauritánii. Stroj Tu-154 měl závadu na jednom z hydraulických systémů. Následující den opravené letadlo s ministrem odlétlo. 18. března 2006 - Kanadský letoun Challenger, kterým měla odletět senátní delegace v čele s předsedou Senátu Přemyslem Sobotkou do Asie, měl problémy s napájecím agregátem. Senátoři nakonec odletěli náhradním letounem Tu-154. 15. února 2007 - Prezident Václav Klaus, který byl na státní návštěvě Japonska, musel posunout plánovanou cestu do Hirošimy kvůli problému letounu typu Tu-154 M se zdrojem elektřiny. 10. dubna 2008 - Letoun Challenger, který měl dopravit předsedu Senátu Přemysla Sobotku do Paříže, musel nouzově přistát kvůli problému na autopilotu. Absolvoval jen let z kbelského na ruzyňské letiště. Delegace asi po dvou hodinách odletěla náhradním strojem Jak-40. 22. dubna 2009 - Letadlu vládní letky, na jehož palubě směřoval vicepremiér v demisi Martin Bursík na zasedání zemí G8 v italských Syrakusách, prasklo čelní sklo. Letoun typu Challenger se proto musel vrátit do Prahy. 7. října 2009 - Český premiér Jan Fischer kvůli závadě na vládním letadle neodletěl do Bruselu. Příčinou závady na vládním airbusu byla závada na servořízení výškového kormidla. 5. září 2010 - Letoun Jak-40, kterým měl odcestovat šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg do Paříže, měl závadu na čidle námrazy stroje a odlet se tak asi o hodinu opozdil. 23. února 2011 - Letoun Challenger, který se vracel s delegací ministerstva obrany vedenou náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem z Abú Zabí, kvůli závadě přistávacích klapek nouzově přistál na Ruzyni místo ve Kbelích. 26. května 2013 - Vládnímu letounu s premiérem Petrem Nečasem na cestě do Ruska prasklo čelní sklo. Airbus A319 druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce a bezpečně přistál v Moskvě. 28. listopadu 2013 - Armádní letoun Jak-40 s delegací českého ministerstva obrany sjel při přistávání ve Stockholmu sjel z přistávací dráhy. Kolizi způsobil vadný brzdný systém na jednom kole. Členové delegace se vrátili do ČR náhradním letadlem. 15. prosince 2014 - Cestu vládní delegace na summit srbského Bělehradu zkomplikovala porucha Airbusu A319. Premiér Bohuslav Sobotka spolu s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou nakonec odletěl záložním letounem Challenger. Zdroj: ČTK |