Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vládní airbus měl poruchu, Sobotka letěl do Bělehradu challengerem

  22:21aktualizováno  16. prosince 8:32
Česká vládní delegace musela na summit šestnácti evropských lídrů a Číny do Bělehradu odletět menším letounem Challenger. Armádní airbus měl poruchu, se kterou nemohl vzlétnout. Plánovaný odlet speciálu byl v půl deváté večer z letiště v pražských Kbelích.

Vládní airbus měl poruchu (ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Airbus vykázal závadu, se kterou nemohl bezpečně odletět. Premiér odletěl náhradním challengerem,“ řekla iDNES.cz mluvčí Armády ČR Jana Růžičková. Co přesně se porouchalo a jak dlouho bude airbus nepoužitelný, se zatím neví.

Premiér Sobotka odletěl i s dalšími členy vlády, ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou, na summit 16+1 do Bělehradu v náhradním challengeru, který pojme maximálně 19 pasažérů. Část delegace včetně novinářů a podnikatelů se k premiérovi do letadla nevešla. Mluvčí ministerstva obrany Petr Medek později informoval, že poletí stejným strojem jako premiér, které se pro ně vrátí.  

Vládní Challenger CL-601

Vládní Challenger CL-601

„Část podnikatelů odletěla do Bělehradu dvě hodiny po půlnoci a zbytek s novináři odletíme opraveným airbusem,“ hlásil z letiště zpravodaj MF DNES Luboš Palata. Tato poslední část výpravy odletěla nakonec v osm hodin. Kdyby premiér Sobotka čekal na opravený airbus, nestihl by schůzku s čínským premiérem.

Vládní cesty do zahraničí poznamenalo v minulých letech několik poruch letounů. Loni v květnu například airbusu s tehdejším premiérem Petrem Nečasem na palubě prasklo na cestě do Ruska čelní sklo. Stroj proto druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce (více čtěte zde).

V listopadu 2013 zase armádní letoun Jak-40 s delegací českého ministerstva obrany sjel při přistávání ve Stockholmu z přistávací dráhy. Kolizi způsobil vadný brzdný systém, delegace se pak vrátila do Česka náhradním letadlem.

Summitu 16+1 se účastní šestnáct lídrů střední a východní Evropy a pořádá ho společně Srbsko s Čínou. Čínští nejvyšší představitelé byli v této balkánské zemi naposledy před 28 lety. Sobotka zůstane na summitu do středy.

Poruchy vládních letadel za posledních 10 let

25. března 2004 - Letoun Challenger s prezidentem Václavem Klausem na palubě měl poruchu kvůli špatnému připojení předního podvozku k tahači. Letadlem se měl prezident vrátit z Portugalska do Prahy. Pro prezidenta přiletěl náhradní stroj Tu-154 M, který také dovezl náhradní díly pro poškozený stroj.

29. listopadu 2004 - Armádnímu letounu Challenger prasklo čelní sklo. Ministr zahraničí Cyril Svoboda kvůli tomu nedoletěl na Blízký východ, jeho speciál se musel vrátit do Prahy.

13. března 2005 - Kvůli závadě se muselo vrátit letadlo Tu-154, v němž ministr obrany Karel Kühnl cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a ministr odcestoval se zpožděním.

7. dubna 2005 - Armádní challenger, s nímž cestoval prezident Klaus do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II., musel zhruba hodinu po startu přistát v Mnichově kvůli prasklině v čelním skle. Z Prahy pak do Německa zamířil náhradní stroj Tu-154.

10. června 2005 - Ministr zahraničí Cyril Svoboda musel posunout svůj odlet z Černé Hory, protože jeho letoun An-26 měl poruchu bezpečnostní kontrolky.

6. července 2005 - Letadlo s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou, kterým letěl do Jižní Ameriky, muselo nouzově přistát v Mauritánii. Stroj Tu-154 měl závadu na jednom z hydraulických systémů. Následující den opravené letadlo s ministrem odlétlo.

18. března 2006 - Kanadský letoun Challenger, kterým měla odletět senátní delegace v čele s předsedou Senátu Přemyslem Sobotkou do Asie, měl problémy s napájecím agregátem. Senátoři nakonec odletěli náhradním letounem Tu-154.

15. února 2007 - Prezident Václav Klaus, který byl na státní návštěvě Japonska, musel posunout plánovanou cestu do Hirošimy kvůli problému letounu typu Tu-154 M se zdrojem elektřiny.

10. dubna 2008 - Letoun Challenger, který měl dopravit předsedu Senátu Přemysla Sobotku do Paříže, musel nouzově přistát kvůli problému na autopilotu. Absolvoval jen let z kbelského na ruzyňské letiště. Delegace asi po dvou hodinách odletěla náhradním strojem Jak-40.

22. dubna 2009 - Letadlu vládní letky, na jehož palubě směřoval vicepremiér v demisi Martin Bursík na zasedání zemí G8 v italských Syrakusách, prasklo čelní sklo. Letoun typu Challenger se proto musel vrátit do Prahy.

7. října 2009 - Český premiér Jan Fischer kvůli závadě na vládním letadle neodletěl do Bruselu. Příčinou závady na vládním airbusu byla závada na servořízení výškového kormidla.

5. září 2010 - Letoun Jak-40, kterým měl odcestovat šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg do Paříže, měl závadu na čidle námrazy stroje a odlet se tak asi o hodinu opozdil.

23. února 2011 - Letoun Challenger, který se vracel s delegací ministerstva obrany vedenou náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem z Abú Zabí, kvůli závadě přistávacích klapek nouzově přistál na Ruzyni místo ve Kbelích.

26. května 2013 - Vládnímu letounu s premiérem Petrem Nečasem na cestě do Ruska prasklo čelní sklo. Airbus A319 druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce a bezpečně přistál v Moskvě.

28. listopadu 2013 - Armádní letoun Jak-40 s delegací českého ministerstva obrany sjel při přistávání ve Stockholmu sjel z přistávací dráhy. Kolizi způsobil vadný brzdný systém na jednom kole. Členové delegace se vrátili do ČR náhradním letadlem.

15. prosince 2014 - Cestu vládní delegace na summit srbského Bělehradu zkomplikovala porucha Airbusu A319. Premiér Bohuslav Sobotka spolu s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou nakonec odletěl záložním letounem Challenger.

Zdroj: ČTK

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.