Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vládní hospodaření

  11:11aktualizováno  11:11
Projekt a výstavba severomoravské dálnice D47 je vzorovou ukázkou hospodaření socialisticko-koaliční vlády. Při nedávno schváleném schodku státního rozpočtu ve výši 111,3 mld. korun si dovolí pokračovat v podepsané smlouvě na výstavbu 82 km dlouhého úseku dálnice D47 oficiálně za 125 mld.. Proč oficiálně? Protože dle finančního modelu, který je součástí smlouvy, má celková suma činit 215 mld., což znamená 1 kilometr za 2,6 mld. korun. Troufám si tvrdit, že pokud se bude za tyto peníze projekt skutečně realizovat, budeme mít asi nejdražší úsek dálnice ve střední Evropě.
Významná britská projektově-inženýrská firma Mott MacDonald dostala od ministerstva za poradenské služby v otázce výstavby a projektu D47 odměnu 60 mil. korun, ovšem ministerstvo se zaplacenými radami neřídilo. Další prohýřené milióny. Mott MacDonald tvrdí, že dálnice může být postavena za 53,3 mld. a Evropská investiční banka se může na těchto nákladech podílet půjčkou ve výši 75 procent (při úroku min. 5,5%). EIB je ovšem ochotna financovat pouze projekt s rozumným rozpočtem, nikoli s rozpočtem, který je zřejmě přímo prototypem korupce. Dnešní "proevropská" vláda zřejmě dobře ví, proč nehodlá využít pomoci od Evropské unie.
Nebylo by špatné zjistit, zda lidé, kteří byli členové řídícího výboru pro výstavbu D47 a podepsali doporučení přijmout tuto smlouvu, pracují dále jako poradci těch či oněch ministrů, popř. zda mají stále blízko ke schvalování dalších takových projektů. Dočteme se nyní v tisku a uvidíme v televizi jasnou obhajobu výhodnosti tohoto projektu od těchto lidí? Nynější ministr dopravy Šimonovský po 5 měsících strávených na úřadě prohlásil, že smlouva je problémová. Z jakého důvodu nenásledovalo okamžité vypovězení po nastoupení do úřadu, se asi nedozvíme. Nad smlouvou se bude do března jednat a budou se v ní řešit problémové pasáže - o případném vypovězení ani slovo.
Ministr Šimonovský dále prohlásil, že na dobudování 480 km silniční a dálniční sítě bude ČR potřeba 600 mld. korun. To je 1,25 mld. za km. Není to příliš oproti 650 mil. za km D47 dle Mott MacDonald?  Zvláštní, možná shodou okolností zvolené datum je 25.6.2002. Je to den, kdy byla podepsána smlouva mezi Ministerstvem dopravy (s tehdejším ministrem Schlingem), a realizační firmou Housing & Construction CZ, která byla mj. založena pouze pro D47 a vybrána bez výběrového řízení. Proč se smlouva podepsala těsně před vypršením jeho ministrování a proč ministerstvo přestalo v květnu 2002 využívat služeb firmy Mott MacDonald, která radí smlouvu co nejdříve vypovědět, jsou jen další zajímavé otázky, na které by nebylo špatné znát odpověď.
Věřím, že voličům nynější koaliční vlády tyto skutečnosti neunikají a že budou při setkáních se svými vládními či parlamentními zástupci požadovat na tyto otázky jednoznačné a jasné odpovědi. Je načase, aby si uvědomili, že se rozhoduje i o jejich penězích.
Jsem zvědav, kolik takovýchto pochybných smluv a vyplýtvaných miliard se ještě bude po bývalé vládě objevovat a hlavně, zda se v tisku dočteme jména odpovědných osob a sankce za takto prošustrované peníze nás všech.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Babiš v minulosti sponzoroval ODS, vyplývá z nahrávky Českého rozhlasu

Exministr financí Andrej Babiš v minulosti zřejmě finančně podporoval ODS. Vyplývá to z nahrávky, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz. Záznam pochází...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.