Vláda zatím autobusy nepřibrzdila

  • 26
Kabinet odmítl návrh poslanců omezit nejvyšší rychlost autobusů. Zákonodárci ODS chtěli posunout limit mimo obce na 80 km/h, na dálnici na sto deset. Reagovali tak na březnovou nehodu dvoupatrového neoplanu v jižních Čechách. Kabinet chystá vlastní, širší novelu zákona o pozemních komunikacích.

ČTĚTE TAKÉ:
Der Spiegel: Neoplany mají chyby
Policie po nehodě vyslýchá znalce

Ministr vnitra Stanislav Gross vysvětlil, že vláda není proti snížení rychlosti autobusů a zpřísnění požadavků na řidiče, v poslaneckém návrhu ale postrádala sankce.

"Chyběly v tom jakékoliv kontrolní mechanismy, zase by to byla jen deklarace, kterou nebude moci v praxi kontrolovat," domnívá se Gross. Bude prosazovat, aby ve vládní předloze byly jasné postihy za nedodržení pravidel.

"Bohužel situace je taková, že když někteří řidiči nad sebou nevidí tvrdou ruku a možnost vymahatelné sankce, tak si z žádných pravidel nic nedělají," doplnil ministr vnitra.

Poslance vyburcovala havárie
Návrh novely zákona o pozemních komunikacích předložili poslanci za ODS Lubomír Suk, Miloš Patera a Tomáš Hasil.

ZE SILNIČNÍHO ZÁKONA

Řidič motorového vozidla o maximální hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km/h; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km/h. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km/h.

Řidičská oprávnění:
skupina B: pro osobní automobil do 3 500 kg a nejvýše osmi místy k sezení, pro traktor nebo jiný stroj do 3 500 kg
skupina C: pro osobní vozidla nad 3 500 kg
skupina D: pro busy s více než 8 místy k sezení
podskupina D1: pro busy s 8 až 16 místy k sezení kromě sedadla řidiče

Reagovali na tragickou nehodu patrového autobusu, který se počátkem března zřítil ze srázu u obce Nažidla na Českokrumlovsku. Sedmnáct cestujících zahynulo na místě, dva v nemocnici. Přes třicet lidí bylo zraněno. Podle policie chyboval řidič.

"Nehoda vyvolala diskuzi mezi učiteli autoškol, autodopravci, pozůstalými a politiky. Ukázalo se, že řízení autobusu se podobá spíše nákladnímu vozu. Navrhujeme přiblížit maximální rychlost limitům pro náklaďáky," vysvětlili poslanci.

Ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas nepovažuje iniciativu za šťastnou. "Připravuje se rozsáhlá novela silničního zákona na ministerstvu vnitra. Bývalo by rozumné, návrh k ní připojit," namítl.

Rychlostní limity by Bambas neměnil. "Problém není v tom, že by byly špatně nastavené, ale že je řidiči nedodržují."

Zákonodárci chtěli také zpřísnit podmínky pro vydávání řidičských průkazů. Nyní ho může získat řidič osobního auta už po krátkém pobytu za volantem autobusu. Podle jeho velikosti mu stačí najezdit 14 až 30 hodin.

"Rozjetý autobus plný lidí se stejně jako naložený náklaďák ničím 'oblbnout' nedá. Má delší brzdnou dráhu, jinak působí v zatáčkách odstředivá a dostředivá síla," řekl majitel karlovarské autoškoly na náklaďáky Daniel Malina.

Podle jeho názoru je riziko pustit do autobusu mladého šoféra, který si nikdy neprošel žádnou rizikovou situací s naloženým náklaďákem.

"Chceme, aby si za volant autobusu směl sednout jen člověk, který má alespoň dvouletou praxi jako řidič nákladního auta," uvedl jeden ze spoluautorů návrhu Lubomír Suk.

"S tím se dá souhlasit. Ostatně tak to nějaký čas i bylo," přitakal policista Zdeněk Bambas.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video