Do české legislativy se tak dostane řada věcí, které už platí v zahraničí. Povinné bude například až na výjimky užívání dětských autosedaček či cyklistických přileb. Ty bude muset mít každý cyklista, kterému je méně než patnáct let.
Projdou však zřejmě i další změny - až stotisícová pokuta by měla hrozit tomu, kdo bude využívat antiradar, aby tak unikl policejním kontrolám. Rychlost by v budoucnu mohli také měřit městští strážníci.
"Věřím, že zákon nyní projde velmi rychle vládou i parlamentem," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. "Reálné je, aby novela začala platit na podzim příštího roku. Řidiči musí mít nějaký čas, aby si na změny zvykli," dodal.
Šimonovský se na způsobu, jak novelu co nejrychleji přijmout, domluvil především s poslanci z ČSSD. Právě kvůli nim se v říjnu zákon nepodařilo přijmout. Novela se totiž projednávala v pátek večer a to už řada zákonodárců z ČSSD mířila domů. Další odmítli pro návrh zvednout ruku. "Tentokrát žádné problémy nebudou," slibuje poslanec za ČSSD Jaromír Schling.
Jak chtějí poslanci k návrhu přiřadit stovky změn, aniž by o nich posléze museli dále jednat? "Vláda projedná původní verzi ministerstva dopravy, protože sebemenší změny by musela poté projednat její legislativní rada. Změny, se kterými poslanci souhlasili už před třemi týdny, proto k návrhu přidáme až my v parlamentu," řekl Schling.
Policisté: Ať novela začne platit co nejdřív
Svůj postoj naopak nezměnili poslanci za ODS, kteří novelu kritizovali už při jejím vzniku. Podle nich je návrh zbytečně přísný, vadí jim především bodový systém.
Co přináší zákon • trestné body za přestupky |
Aby zákon začal platit co nejdřív, si naopak přejí policisté. Tvrdí, že hrozba vyšších pokut jim pomůže řešit současnou situaci na českých silnicích, kde ročně umírá kolem třinácti set lidí.
"Souhlasím i s řadou změn, které navrhují poslanci. Dětské autosedačky by se měly například používat co nejvíce. Nemám problém ani s tím, že politici chtějí, abychom nevybírali pokuty hotově," řekl šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
"Nelíbí se mi snad jen to, aby rychlost mohli měřit i městští strážníci. Pokuty by pak byly příjmem obce a hrozí, že by si tím některá města vylepšovala rozpočet," dodal.
Trestné body jinde pomohly
Novela především počítá se zavedením trestných bodů za dopravní přestupky. Po získání dvanácti bodů by viník přišel na rok o řidičské oprávnění. Podobný systém platí v řadě západoevropských států a díky němu se zde podařilo snížit počet dopravních nehod i mrtvých na silnicích.