Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda se chystá žalovat Respekt

  22:04aktualizováno  22:04
Vláda se v pondělí rozhodla zahájit několik soudních sporů s týdeníkem Respekt a jeho šéfredaktorem Petrem Holubem, který podle premiéra obvinil kabinet z korupce. Vláda chce podat na Holuba trestní oznámení a jednotliví ministři pak žaloby pro porušení práva na ochranu osobnosti. Své dobré jméno si každý ze 17 členů vlády ČSSD předběžně cení na deset milionů korun.

Holub: Vládu jsem z korupce neobvinil
Holub tvrdí, že vládu neobvinil z korupce, ale poukazoval na to, že ministři umožňují existenci korupčního prostředí. "Nicméně reakce vlády poukazuje na to, že jsem jim asi šlápl na kuří oko," řekl Holub. V pondělním vydání týdeníku mimo jiné napsal, že veřejnost v rámci boje proti korupci vynesla před třemi lety Miloše Zemana do premiérského křesla, jeho vláda ale boj s korupcí prohrála.

"Jestliže ministři prokáží, že za poslední tři roky skutečně postoupili v boji proti korupci, rád se jim omluvím. Ale zatím takové výsledky bohužel nevidím," uvedl Holub.

Vláda si přeje, aby Respekt skončil
Trestní oznámení za celou vládu podá ministr a vedoucí Úřadu vlády Karel Březina. "Členové vlády kromě toho podají samostatné oznámení, kde se budou domáhat příslušné finanční náhrady, aby Respekt konečně zanikl, s tím, že přisouzenou finanční náhradu věnují výlučně a pouze na humanitární účely," řekl Zeman na tiskové konferenci po jednání vlády.

DÁLE ČTĚTE

Inkriminovaný článek, kvůli němuž celá vláda časopis žaluje

Vyjádření šéfredaktora Respektu Petra Holuba

Holub přiznal, že pokud by soud vládě skutečně přiřkl odškodné 170 milionů, musel by týdeník Respekt skončit. "A stačila by samozřejmě i daleko nižší částka," uvedl.

"Já bych si přál, aby mezi vládou a tiskem existoval stav rovnoprávného partnerství, kde tisk kritizuje vládu za její chyby," řekl Zeman. "Pokud ale tisk prokazatelně lže, nemohou se novináři divit nejen alergickému postupu vlády, ale zejména pohrdání vůči lhářům," dodal.

Premiér novinářům také řekl, že se nikdy nesetkal za zavřenými dveřmi se zástupci dvou ruských společností, kteří se ho údajně snažili přesvědčit o výhodách jejich vítězství ve výběrovém řízení na Unipetrol, jak nedávno napsal ekonomický týdeník Euro.

Zeman: Respekt je žumpa
Zeman už v roce 1998 uvedl na adresu Respektu, že je to novinářská žumpa.

Zatím poslední spor se s týdeníkem rozhodl vést ministr zemědělství Jan Fencl. Počátkem srpna oznámil, že podá žalobu na ochranu osobnosti na Respekt a Českou televizi. Důvodem byl způsob informování obou médií o ministrových nákupech pozemků v posledních letech.

Respekt v minulosti často informoval o dalších aférách spjatých s ČSSD, obsáhle kupříkladu informoval o takzvané bamberské schůzce.

Vedení ČSSD na ní v září 1995 údajně navázalo kontakty s česko-švýcarskými podnikateli, výsledkem jednání měla být výhodná dlouhodobá půjčka pro ČSSD výměnou za možnost ovlivňovat ekonomický vývoj v České republice po volebním vítězství ČSSD. V září 1998 premiér Miloš Zeman prohlásil, že Respekt považuje za žurnalistickou žumpu. Premiér tehdy reagoval na nové informace o bamberské aféře, které krátce předtím týdeník přinesl.

V polovině roku 1999 se Respekt dostal do sporu s ministrem zahraničí Janem Kavanem, když se na jeho stránkách objevila informace, že v roce 1976 našla belgická policie v Kavanově automobilu drogy. Týdeník se tehdy za své nepřesné informace omluvil.

Spor s jiným významným členem ČSSD, poradcem premiéra Zemana Miroslavem Šloufem, se v lednu 1998 dostal až k soudu. Respekt v létě 1997 informoval o tom, že Šlouf bez vědomí pokladníka ČSSD převedl osm milionů korun určených straně na termínované konto jím kontrolované nadace Růže; pod kontrolu vedení ČSSD se peníze měly dostat až po měsíci.

Pražský městský soud Respekt v lednu 1999 po ročním sporu odsoudil k uveřejnění omluvy, zamítl ale požadavek na dvousettisícovou finanční satisfakci.

Zatím zřejmě nejdelší spor s Respektem vedl dlouholetý předseda slovenského Křesťanskodemokratického hnutí Ján Čarnogurský. Podle článku z prosince 1991 pronesl tehdejší předseda slovenské vlády na adresu české diplomacie nadávku "Vy Čehúni". Žalobu o tiskovou opravu podal Čarnogurský již v únoru 1992, definitivní rozsudek padl až v červnu 1997: týdeník se musel omluvit.

Respekt se často věnuje i ekonomickým tématům, také kvůli článkům z této oblasti prošel několika soudními spory. V letech 1996 až 1998 vedl proti týdeníku soudní spor například bývalý šéf zkrachovalé Kreditní a průmyslové banky Antonín Moravec. Za výroky v článku "Sladký život bankovních podvodníků", v němž byl označen za podvodníka, požadoval omluvu a dva miliony korun. I v tomto případě se musel časopis omluvit.

Co a kdo je Respekt
Týdeník Respekt vznikl v roce 1990 z tehdejšího Informačního servisu, od roku 1996 hovydává společnost R-Presse, v níž má majoritní podíl Karel Schwarzenberg, bývalý kancléř prezidenta Václava Havla.

Týdeník Respekt přežil do současnosti jako jedno z mála periodik, jež vznikla po listopadu 1989. První číslo Informačního servisu vyšlo již 21. listopadu 1989, Respekt na něj navázal v březnu 1990. Předchůdce Respektu navázal na personální základnu samizdatových kulturních časopisů Sport a Revolver Revue. Z disidentských kruhů vyšli i šéfredaktoři Respektu, prvním byl Jan Ruml, pozdější ministr vnitra a nynější senátor.

V letech 1994 až 1997 stál v čele redakce dnešní poslanec Unie svobody Vladimír Mlynář, po něm byl krátce šéfredaktorem někdejší náměstek ministra vnitra Martin Fendrych, dnes šéfkomentátor časopisu Týden. Současný šéf redakce Petr Holub je ve funkci od září 1998.

Týdeník měl několik vydavatelů, krátkou dobu ho spoluvlastnila i společnost MaFra, která vydává deník Mladá fronta Dnes. Od ledna 1996 jej vydává společnost R-Presse, kterou ze tří čtvrtin vlastní bývalý kancléř Karel Schwarzenberg, zbytek patří společnosti RPK, kterou tvoří současní i bývalí redaktoři Respektu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.