Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Majitelé veteránů museli žádat o prověrku. Vláda divný zákon opravuje

  16:10aktualizováno  16:10
Ministři v pondělí na zasedání vlády „opravovali“ příliš přísný a nedopatřením přijatý zákon, který z každého druhého majitele vojenského veterána dělá potenciálního teroristu. Kdo má doma vyřazený transportér, musel žádat o bezpečnostní prověrku. Lhůta na požádání byla do konce července.

Potřebují prověrku. Povinnost se vztahuje na majitele starých bojových vozidel | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ještě většímu okruhu sběratelů zákon přikazoval zajistit speciální ostrahu svého veterána. Povinnost ostrahy se vztahuje třeba i na majitele obojživelných aut. Týká se to členů klubů vojenské historie, obchodníků, soukromých sběratelů i všech nestátních vojenských muzeí. Počet nelze odhadnout, ale jsou to stovky až tisíce lidí a institucí.

Vláda v pondělí projednávala opravnou novelu, která nesmyslnou povinnost anuluje a prověrka už nebude potřeba. „Poslanecký návrh byl projednán,“ potvrdila Vanesa Šandová z tiskového odboru vlády s tím, že předložený materiál byl schválen.

Jedním z poslanců, kteří opravu zákona iniciovali, byl Jeroným Tejc z ČSSD. „Zákon o bezpečnostním materiálu, který byl schválen v tom minulém období, je pochybný a zcela absurdní. Řada sběratelů je teď šikanována a musela by se toho buďto zbavit, nebo se nechat prověřit,“ říká Tejc. „Na plamenomet prověrku nepotřebujete, ale na staré auto ano, jenom proto, že je zelené,“ dodává.

Lhůta pro podání žádostí o prověrku končí v létě tohoto roku, takže pak už by lidé, kteří o ni nepožádali, mohli mít problémy při první policejní kontrole.

Prověření sběratelé

Pavel Kmoch z Prahy je viceprezidentem sdružení majitelů vyřazené vojenské techniky, které vzniklo z odporu proti zákonu. Sám má doma v garáži obojživelný Volkswagen, který patří do „měkčí“ skupiny bezpečnostního materiálu. Vztahuje se na něj tedy jen povinnost zajistit ostrahu. Nicméně se pere za všechny majitele veteránů. „Kdybyste chtěl zneužít tank, tak prověrka stejně nic nevyřeší. K čemu bude, že bude úřad znát vaše příjmy několik let dozadu? Ještě bych pochopil psychotesty,“ diví se Kmoch.

Obojživelný Volkswagen KdF-166 „Schwimmwagen“ Pavla Kmocha. Ten podle zákona...

Obojživelný Volkswagen KdF-166 „Schwimmwagen“ Pavla Kmocha. Ten podle zákona musí pro vozidlo zajistit speciální ostrahu

Předpis o ostraze zase stanoví pomalu i to, jak silné musejí být dveře (musejí mít „odolnost třetí třídy“), za kterými majitel vojenské vozidlo přechovává. Kmoch takhle napsal policii, že má uzamykatelnou garáž u domu, kde bydlí, a čeká, jestli taková „ostraha“ bude stačit.

Zákon se málem týkal i populárních náklaďáků Praga V3S, kterých je v Česku 6 500, naštěstí je ministerstvo průmyslu povinností zbavilo. Majitelé techniky samozřejmě nečekali na „opravný zákon“ a podle Kmocha poslušně o prověrku požádali, čímž zavalili Národní bezpečnostní úřad.

Ten se také od zákona v pondělí distancoval. „Národní bezpečnostní úřad se na přípravě předpisu nepodílel. Pokud vím, probíhá iniciativa k jeho změně,“ odkázal ředitel NBÚ Dušan Navrátil právě na pondělní jednání vlády.







Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.