Vrtulník za letu

Vrtulník za letu - Léhké helikoptéry Eurocopter 135 budou sloužit pro policejní operace a leteckou záchranku. První ze strojů by měl na podzim začít létat v Praze. (16. ledna 2003) | foto: ZZS hl. m. Prahy

Vláda schválila nákup vrtulníků

  • 18
Ministerstvo vnitra hodlá koupit osm vrtulníků pro záchranáře. Miliardovou zakázku by měla na středečním zasedání schválit vláda. Léhké helikoptéry Eurocopter 135 jsou určeny pro policejní operace a leteckou záchranku. První ze strojů by měl na podzim vzlétnout v Praze.

"Návrh na nákup nových vrtulníků jsem předložil já a vláda dodávku schválila," oznámil na tiskové konferenci ministr vnitra Stanislav Gross.

"Když vše proběhne hladce, bude první stroj zakoupen na podzim," potvrdil iDNES velitel policejní letky Vladimír Panenka.

Ostatních sedm lehkých vrtulníků Eurocopter 135 se postupně nakoupí do roku 2008.

"Cena jednoho stroje včetně vybavení je přibližně 150 milionů korun. Půjdou do regionů, které vrtulníky potřebují. Během pěti let v klidu stihneme připravit zázemí i vycvičit posádku," uvedl Panenka.

Stroje budou sloužit hlavně policistům a hasičům. V Praze budou vrtulníky létat pro Leteckou záchrannou službu, kterou právě zajišťují stroje policejní letky. V posádce bude i lékař a zdravotník pražské záchranky.

"V Praze dosud létáme na čtyřistadvanáctkách, což je dost komfortní stroj pro jednoho pacienta. Chybí tady lehká kategorie strojů pro bezprostřední nasazení," podotkl šéf letky.

Na nové stroje se těší i lékaři pražské záchranky. "Pro nás je tento typ stroje výhodnější. Kromě dvou pilotů a pacienta se tam vejde i lékař a zdravotní sestra. Navíc požadujeme provedení v reflexních barvách, aby byl vrtulník dobře vidět například po přistání k nehodě na dálnici. Kromě toho je jasné, že se jedná o záchrannou službu," řekl ředitel pražské záchranky a územního střediska pro Prahu Zdeněk Schwarz.

Zkušenosti s těmito stroji má například královéhradecká společnost Delta System-air, která létá i pro záchranku. Podle šéfa jejího letového provozu Radka Dlouhého je vrtulník Eurocopter 135 nejvhodnějším právě pro záchranáře. "Podle nových norem se pro záchranáře může používat pouze stroj v kategorii A první třídy výkonnosti, v které je klasifikován i EC 135," upřesnil.

Na projektování vrtulníků se podíleli i lékaři a záchranáři. "Je tam dost místa pro lékaře, dvě lůžka a zdravotnické vybavení," vypočítal přednosti Dlouhý.

Další výhodou je podle něj i výkon stroje. "Vrtulník je výkonnostně velmi dobrý a má vybavení i na noční lety. Nemá ani klasickou ocasní vrtulku ale krytý fenestron, u kterého je minimální riziko, že se někdo zraní při záchranné akci," dodal.

Dodávkou lehkých vrtulníků se podle Panenky vyřeší problém s pokrytím celého území. "Stroje jsou ideální pro rychlé nasazení na celém území. Postupně se tak začně zkvalitňovat naše pomoc v regionech. Díky novým strojům by měla být splněna maximální lhůta zásahu 30 minut od oznámení nehody, čímž se srovnáme se zeměmi EU," uvedl.

Projekt počítá s tím, aby hasiči a policisté v každém regionu disponovali pohotovostním vrtulníkem lehké kategorie, stejně jako je tomu u letecké záchranné služby. "Konečně se začne doplňovat to, co se už mělo řešit dávno," dodal Panenka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video