Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila nákup vrtulníků

  18:04aktualizováno  18:04
Ministerstvo vnitra hodlá koupit osm vrtulníků pro záchranáře. Miliardovou zakázku by měla na středečním zasedání schválit vláda. Léhké helikoptéry Eurocopter 135 jsou určeny pro policejní operace a leteckou záchranku. První ze strojů by měl na podzim vzlétnout v Praze.
Vrtulník za letu

Vrtulník za letu - Léhké helikoptéry Eurocopter 135 budou sloužit pro policejní operace a leteckou záchranku. První ze strojů by měl na podzim začít létat v Praze. (16. ledna 2003) | foto: ZZS hl. m. Prahy

"Návrh na nákup nových vrtulníků jsem předložil já a vláda dodávku schválila," oznámil na tiskové konferenci ministr vnitra Stanislav Gross.

"Když vše proběhne hladce, bude první stroj zakoupen na podzim," potvrdil iDNES velitel policejní letky Vladimír Panenka.

Ostatních sedm lehkých vrtulníků Eurocopter 135 se postupně nakoupí do roku 2008.

"Cena jednoho stroje včetně vybavení je přibližně 150 milionů korun. Půjdou do regionů, které vrtulníky potřebují. Během pěti let v klidu stihneme připravit zázemí i vycvičit posádku," uvedl Panenka.

Stroje budou sloužit hlavně policistům a hasičům. V Praze budou vrtulníky létat pro Leteckou záchrannou službu, kterou právě zajišťují stroje policejní letky. V posádce bude i lékař a zdravotník pražské záchranky.

"V Praze dosud létáme na čtyřistadvanáctkách, což je dost komfortní stroj pro jednoho pacienta. Chybí tady lehká kategorie strojů pro bezprostřední nasazení," podotkl šéf letky.

Na nové stroje se těší i lékaři pražské záchranky. "Pro nás je tento typ stroje výhodnější. Kromě dvou pilotů a pacienta se tam vejde i lékař a zdravotní sestra. Navíc požadujeme provedení v reflexních barvách, aby byl vrtulník dobře vidět například po přistání k nehodě na dálnici. Kromě toho je jasné, že se jedná o záchrannou službu," řekl ředitel pražské záchranky a územního střediska pro Prahu Zdeněk Schwarz.

Zkušenosti s těmito stroji má například královéhradecká společnost Delta System-air, která létá i pro záchranku. Podle šéfa jejího letového provozu Radka Dlouhého je vrtulník Eurocopter 135 nejvhodnějším právě pro záchranáře. "Podle nových norem se pro záchranáře může používat pouze stroj v kategorii A první třídy výkonnosti, v které je klasifikován i EC 135," upřesnil.

Na projektování vrtulníků se podíleli i lékaři a záchranáři. "Je tam dost místa pro lékaře, dvě lůžka a zdravotnické vybavení," vypočítal přednosti Dlouhý.

Další výhodou je podle něj i výkon stroje. "Vrtulník je výkonnostně velmi dobrý a má vybavení i na noční lety. Nemá ani klasickou ocasní vrtulku ale krytý fenestron, u kterého je minimální riziko, že se někdo zraní při záchranné akci," dodal.

Dodávkou lehkých vrtulníků se podle Panenky vyřeší problém s pokrytím celého území. "Stroje jsou ideální pro rychlé nasazení na celém území. Postupně se tak začně zkvalitňovat naše pomoc v regionech. Díky novým strojům by měla být splněna maximální lhůta zásahu 30 minut od oznámení nehody, čímž se srovnáme se zeměmi EU," uvedl.

Projekt počítá s tím, aby hasiči a policisté v každém regionu disponovali pohotovostním vrtulníkem lehké kategorie, stejně jako je tomu u letecké záchranné služby. "Konečně se začne doplňovat to, co se už mělo řešit dávno," dodal Panenka.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.