Ministři dnes schválili první fází obměny armádních nákladních automobilů, v jejímž rámci by kopřivnická automobilka měla do roku 2011 dodat asi 550 vozů.
Se začátkem dodávek se počítá příští rok.
Dalších zhruba 400 tater má vojsko obdržet do roku 2014. Celková hodnota projektu nákupu téměř tisícovky aut se pohybuje kolem pět miliard korun.
Terénní tatry nahradí zastaralý vozový park tvořený Pragami V3S a auty sovětské výroby. Více než polovinu budou tvořit valníky, zbylé vozy mají být vybaveny různými nástavbami podle potřeby ozbrojených sil.
Vojsko klade ve svých požadavcích na nové vozy důraz na dobré vlastnosti v terénu, odolnost, možnost přepravy vzduchem i po železnici a ochranné zabezpečení. Tatry by měly díky pancíři vydržet útok ručními zbraněmi či najetí na protipěchotní minu.
Postup armády při výběru nákladních aut kritizuje konkurence. Ve případné stížnosti u Evropské komise může vycházet z evropských norem, podle nichž nejsou nákladní automobily střední kategorie technika určená výlučně k vojenským účelům.
V takových případech proto podle některých názorů není možné výběrové řízení obejít, a to ani když nákup organizuje armáda.
Ministr obrany Karel Kühnl ovšem trvá na tom, že zvažované vozy jsou vojenský materiál potřebný k bezpečnosti státu.
Již dříve řekl, že každá země se snaží při nákupu vojenských nákladních aut upřednostnit domácí automobilky. Tatry se podle něj od civilních aut zásadně liší a pro běžného zákazníka nejsou na prodej.
Za armádu se již postavili i členové sněmovního branného výboru, podobné stanovisko má rovněž opoziční ODS