Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda jela zasedat vlakem

  21:06aktualizováno  21:06
Na své pondělní zasedání vyjela vláda do Pardubic, ale skoro to vypadlo, že zamířila do Kocourkova. Tam jeli ministři vlakem. Zpátky už je převážela auta, která za nimi prázdná jela z Prahy. V Pardubicích vládu k tamnímu krajskému úřadu, tedy k místu, kde jednala, vezly dva autobusy. Neměly však žádné poznávací značky, takže porušovaly zákon. Vláda za připojení dvou speciálních vagonů k rychlíku Detvan zaplatí 31 tisíc korun. Benzin pro auta sedmnácti ministrů z Prahy do Pardubic a zpět vyjde přibližně na sedm tisíc.

Dva ministři - Vladimír Špidla a Jiří Rusnok - si po poledni odskočili na slavnostní otevření Okresní správy sociálního zabezpečení do Hradce Králové. Rusnok tady kandiduje do sněmovny.

Premiér Miloš Zeman otázku, proč jela vláda vlakem a ministerská auta jela za nimi, odbyl slovy: „Doprava je otázka na vedoucího Úřadu vlády. My nejsme dopravní oddělení vlády a na rozdíl od těch, kteří nejsou schopni odlišit detaily od skutečně podstatných věcí, se nezabýváme způsobem přepravy.“

Vlaďka Dufková, mluvčí ministra a vedoucího Úřady vlády Karla Březiny, však na otázku o volbě dopravy také neodpověděla. „My jsme výjezdní zasedání organizovali, ale myšlenka, že se pojede vlakem, od nás nepochází. To jsou, myslím, stranické záležitosti,“ řekla Dufková.

Ministři se po skončení jednání rozjeli - tak jako po každém výjezdním zasedání - na stranické mítinky. Proto potřebovali svá auta.

To, že si vláda vybrala pro cestu do Pardubic vlak, potěšilo generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného, který to pokládá za propagaci železnice. „Byl bych samozřejmě radši, kdyby jeli vlakem i zpátky, ale bylo by to složité,“ řekl Zelený, který ministrům ve vlaku dělal společnost, protože jel na otevření opravené nádražní budovy do Přerova.

Šéf železničních odborů Jaroslav Dušek pokládá vládní jízdu vlakem spíš za pózu. „Vítám, že se vůbec odvážili vstoupit do vlaku. Nejsem si jist, zda to nebylo víc než zcela prázdné gesto,“ řekl.

České dráhy připravily pro vládu jeden takzvaný salonní vůz a jeden jídelní vagon. V salonním voze jednalo předsednictvo vlády, ostatní ministři měli během jízdy volno. Ministři Pavel Dostál a Jaromír Schling se prošli po vlaku a ministr dopravy se dal do řeči s jednou starší paní.

V Pardubicích čekaly na ministry dva zánovní autobusy Karosa, které je za doprovodu policie odvezly ke krajskému úřadu. Autobusy však neměly žádnou poznávací značku, čímž nesplňovaly vyhlášku o registraci vozidel.

„Chtěli jsme vládě předvést výrobek, na který ona sama přispívá některými státními dotacemi,“ řekl generální ředitel Karosy Rudolf Černý. „Jsou to tovární autobusy, které musí před předáním zákazníkovi ještě najet přibližně šedesát kilometrů. Byly to běžné zkušební jízdy.“

Právník Zdeněk Svátek, specialista na dopravní právo, však tvrdí, že autobusy měly mít bílou značku se zelenými znaky. „Pokud jely bez značky, byl porušen zákon,“ řekl.

Policisté však řidiči pokutu neudělili, i když uznali, že autobusy značku měly mít.

KDY JELI MINISTŘI VLAKEM:

Červen 1993: vláda Václava Klause vyjela zvláštním vlakem na výjezdní zasedání do bývalých vojenských prostorů Ralsko a Mladá. Projednala mimo jiné dopravní politiku státu a vypořádání majetku bývalé RVHP.

Březen 1999: premiér Miloš Zeman se nechal z Prahy dopravit vrtulníkem do Brna. Zde na něho čekala tři vozidla, která přijela z Prahy. Jedno z nich odvezlo Zemana na nádraží, odkud jel premiér do Prahy novým vlakem Brněnský drak. Tři vládní vozidla se mezitím vrátila do Prahy a čekala na Zemana na Wilsonově nádraží.

Červen 1999: vláda vyjela zvláštním vlakem na výjezdní zasedání do Havířova, kde jednala o energetice nebo nezaměstnanosti. Zpět se vracela také vlakem.

Ostře sledovaný mezinárodní rychlík Detvan přivezl sociálnědemokratickou vládu na výjezdní zasedání do Pardubic. Premiér Miloš Zeman cestoval se svými ministry z Prahy ve dvou vozech - salónním a restauračním, které byly připojeny na konci soupravy. Každý přejezd, podjezd či nadjezd železniční trati na více než stokilometrové trase hlídali policisté. (11. března 2002)

Ostře sledovaný mezinárodní rychlík Detvan přivezl sociálnědemokratickou vládu na výjezdní zasedání do Pardubic. Premiér Miloš Zeman cestoval se svými ministry z Prahy ve dvou vozech - salónním a restauračním, které byly připojeny na konci soupravy. Každý přejezd, podjezd či nadjezd železniční trati na více než stokilometrové trase hlídali policisté. (11. března 2002)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tisková konference Pirátů po ustavující schůzce klubu strany (22. října 2017)
Piráty ve Sněmovně povede Michálek, s ANO odmítají handlovat

Předsedou poslaneckého klubu Pirátů v Poslanecké sněmovně bude Jakub Michálek. Na první tiskové konferenci strany po volbách to oznámil šéf Pirátů Ivan Bartoš,...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Výpadky volebních webů ČSÚ způsobil hackerský útok, oznámil úřad

Sobotní výpadky volebních webů ČSÚ způsobil masivní hackerský útok. Podle úřadu ale útok neovlivnil předávání a zpracování výsledků voleb. Úřad poznatky předá...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.