Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda Íráncům zamkla západní média, při výročí revoluce rušila klíčový satelit

  12:26aktualizováno  12:26
Na pravidelné vypínání internetu a telefonní sítě si Íránci po červnových nepokojích už zvykli. Při včerejším výročí islámské revoluce ale režim zahájil totální blokádu západních médií. Rušil vysílání z klíčového satelitu a prakticky odpojil vyhledávač Google.

Íránský režim předvedl při včerejších oslavách 31. výročí islámské revoluce dokonalou mediální manipulaci a obyvatele zcela "ochránil" před informacemi, které by ho mohly poškodit.

Obyčejný Íránec tak podle BBC neměl šanci zjistit, že se kousek od oficiálních oslav konaly opoziční demonstrace, kde policie střílela do lidí, a to ani z osvědčených zahraničních zdrojů, jako je BBC, Hlas Ameriky vysílající v perštině nebo Deutsche Welle.

Bitva desítky kilometrů nad zemí

CO SE SNAŽILI ÍRÁNCI BLOKOVAT

- BBC World News
- Hlas Ameriky
v perštině
- Radio Farda
- Deutsche Welle
televizní i rozhlasovou stanici

Bitva o informační monopol se přitom odehrála desítky kilometrů nad zemským povrchem. Íránské rušičky se totiž zaměřily na satelit Hotbird, který poskytuje vysílání posluchačům v Evropě a na Blízkém východě.

Proti rušení vysílání protestovaly stanice BBC, Deutsche Welle i Hlas Ameriky ve společném prohlášení. Poukazují především na to, že zatímco Írán mohl vysílat přes stejné satelity bez problémů do celého světa, tak svým občanům vysílání zvenčí odepřel.

"Odporuje to mezinárodním dohodám a vytváří to překážku svobodného a otevřeného přenosu chráněného mezinárodními dohodami," stěžují si stanice. "Nepřestaneme vysílat přesné a nezávislé informace o současných událostech v Íránu," píší věhlasné stanice.

"Téměř totální blokáda"

ZÁPADNÍ STANICE O BLOKÁDĚ

"Nepřestaneme vysílat přesné a nezávislé informace o současných událostech v Íránu."

Odpírání informací obyčejným Íráncům znepokojilo i Washington. Mluvčí amerického ministerstva zahraničí Philip Crowley prohlásil, že šlo o "téměř totální blokádu" informací.

"Dospěli jsme k závěru, že spousta médií, Google a jiné internetové služby byly v podstatě odpojeny," přiblížil Crowley. Zároveň naznačil, že se přísná opatření mohou obrátit proti vládě.

"Když vláda sáhne k tak mimořádnému kroku, jako je zablokování telefonní sítě, pevné i mobilní, když zablokuje satelitní televizi... může to znechutit i její příznivce," řekl mluvčí.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně
VIDEO: U Port Arthuru natočili vodní smršť, na moři tančila dvacet minut

Obyvatelé čínského města Ta-lien se v pátek brzy ráno mohli potěšit pohledem na vodní smršť. Pozoruhodný vodní jev vydržel nad mořem dlouhých dvacet minut a...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.