"Nikdo z nás si nepřeje, aby se z České republiky stalo vrakoviště pro automobily, kterých se na Západě rádi zbaví a které skončí někde na černých skládkách," obhajoval zákon ve sněmovně ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Podle Ambrozkova návrhu by dovozce za auto starší osmi let, které již nelze přihlásit k provozu a slouží pouze na náhradní díly, musel zaplatit poplatek dvacet tisíc korun. Za auta stará dva až osm let čtyři tisíce. Konečně za nejnovější vozy, od jejichž první registrace v cizině uplynuly zhruba dva roky, zaplatí dovozce dva tisíce korun.
"Vloni bylo do země dovezeno asi sto dvacet tisíc starých vozů," tvrdí Ambrozek. Přibližně jednu třetinu z toho podle ministra tvořily jen "vraky" určené na náhradní díly.
Proti vládnímu návrhu se ostře postavila ODS. Poslanec Martin Říman prohlašoval, že vláda tak zabrání chudším občanům pořídit si sice horší, ale alespoň nějaké auto. "Každý prostě nemá na nové osobní auto, přitom chce jezdit," tvrdil Říman.
"Pro mě je návrh urážkou těch několika desítek tisíc lidí, kteří si ročně ojeté auto koupí. Já chápu, že ta ojetá auta se z ministerského BMW možná jeví jako odpad," dodal.
Nad argumenty ODS však lidovecký ministr Ambrozek kroutil hlavou. "Významná část ojetin se dováží na náhradní díly a ani dovozci nepočítají, že by to auto někdy zprovoznili," vzkázal Římanovi. Jeho návrh není podle něho zaměřen proti méně majetným, ale proti tomu, aby se v Česku shromažďovaly nepojízdné vraky.