"Tuto část kampaně spouštíme od 1. srpna. Objeví se po celé republice na billboardech, i když nijak masivně, a také v tištěných médiích a na internetových portálech," řekl iDNES.cz volební manažer sociálních demokratů, poslanec Jan Hamáček.
Proti církevním restitucím, jak je dohodla vláda se zástupci 17 církví, protestovali ve Sněmovně sociální demokraté, stejně jako další opoziční strany, komunisté a Věci veřejné. Vládní koalice však opozici na červencové schůzi přehlasovala. Církevní restituce se ale do Sněmovny ještě jednou vrátí, protože v srpnu je odmítne Senát, kde má největší sílu sociální demokracie. Koalice pak bude potřebovat 101 hlasů, aby opozici v září přehlasovala (o schvalování církevních restitucí najdete více zde).
Dodatečně je tak jasné i to, proč ČSSD potřebovala obstrukcemi zdržet církevní restituce do července. Kdyby Sněmovnou prošly dříve, dostali by se poslanci i dříve k přehlasování veta Senátu a část své volební kampaně by sociální demokracie musela postavit jinak. Představitelé sociální demokracie, předseda Bohuslav Sobotka i šéf poslanců Jeroným Tejc, už dříve přiznali, že téma církevních restitucí chce strana v kampani využít.
Další dva vizuály volební kampaně oranžových, jimiž útočí na "modro-černou" koalici ODS a TOP 09, se týkají dalšího zásahu do kapes občanů. "54 miliard Kč chtějí ODS a TOP 09 vzít z kapes rodin zvýšením DPH," tvrdí druhý z volebních plakátů sociální demokracie. Od ledna má totiž daň z přidané hodnoty vzrůst na 15 a 21 procent (podrobnosti najdete zde).
A do třetice ČSSD kritizuje nižší růst penzí, který vládní koalice ve Sněmovně odhlasovala. Jde o to, že důchody mají vzrůst jen o třetinu inflace a třetinu růstu průměrné mzdy. Zatím se zvyšovaly o celou inflaci. Vláda tvrdí, že jí prosazovaná opatření jsou nutná kvůli tomu, aby se stát nezadlužoval takovým tempem (o pravidlech růstu penzí najdete více zde).
Je to jen další negativní kampaň, kritizuje vizuály ČSSD expert
Odborník na reklamu a marketing Daniel Köppl považuje kampaň za slabou. "Je to hloupé, je to další negativní kampaň. Naopak to může vyvolat kontrareakci u těch, kteří jsou nerozhodnutí," tvrdí šéfredaktor časopisu Marketing a média. "Účinnější jsou ty reklamy, kde je kladný hrdina. Tady chybí, je tu jen to negativní sdělení," míní Köppl.
Volební manažer ČSSD Jan Hamáček řekl iDNES.cz, že na celou kampaň má sociální demokracie vyčleněno 90 milionů korun. Konkurenční ODS před čtyřmi lety sociální demokraty kritizovala, že v kampani před krajskými volbami sází na celostátní témata, která s kraji nesouvisí - konkrétně tehdy šlo o poplatky ve zdravotnictví.
Výsledkem kampaně ale bylo třináct hejtmanů ČSSD, když strana vyhrála ve všech krajích. Před letošními volbami už i ODS přiznává, že bude v kampani komunikovat i celostátní témata.