Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vítr v metru fouká i třicetikilometrovou rychlostí, nejvíc na Florenci

  20:13aktualizováno  20:13
Pražané jsou zvyklí, že v metru pěkně "fičí". V nejfrekventovanějších stanicích metra se rychlost větru vyšplhá až na třicet kilometrů za hodinu. Vyplývá to z měření MF DNES. Mezi největrnější stanice patří Černý Most, Florenc a Zličín.

Vítr ve stanicích metra dosahuje až 30 km/h. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Rychlost větru se liší stanici od stanice. Měření MF DNES převážně ukázala, že vítr není nejsilnější na peroně, ani když se míjejí dvě soupravy metra v opačných směrech, ale hlavně nad schody ve vestibulu stanic. Hodnoty se tam pohybují často mezi 20 a 30 kilometry za hodinu. Mezi největrnější stanice patří zmíněné stanice Černý Most či Zličín, stejně jako třeba Roztyly na trase C.

Vítr ve stanicích

Pražské metro

Anděl 14 km/h - 21 km/h

Florenc C 18 km/h - 31 km/h

Zličín 18 km/h - 30 km/h

Stodůlky 10 km/h - 20 km/h

Černý Most 12 km/h - 24 km/h

Můstek A 8 km/h - 18 km/h

Dejvická 7 km/h - 13 km/h

Muzeum C 11 km/h - 15 km/h

Vltavská 16 km/h - 28 km/h

I. P. Pavlova 13 km/h - 17 km/h

Budějovická 8 km/h - 26 km/h

Kačerov 10 km/h - 19 km/h

Roztyly 15,3 km/h - 27 km/h

Pozn.: První údaj je rychlost větru na peroně, druhý nad schody.

Zdroj: měření MF DNES 15. dubna 2011 v 6.00-8.15 hodin a měření Meteopress únor 2010.

Hodnoty, jaké byly v několika pražských stanicích naměřeny, patří podle meteoroložky Dagmar Honsové čerstvému větru. "Tento typ vane, když vidíme, že ohýbá větve stromů nebo jsou na vodní hladině vlny," přibližuje rychlost větru v metru meteoroložka.

Rychlost větru ovlivňuje poloha stanic

Čerstvý vítr vzniká při jízdě souprav metra v tunelech působením takzvaného pístového efektu.

"Vliv na jeho působení má kromě intervalů a rychlosti jízdy souprav i stavební řešení stanic, vestibulů, a proto je jeho účinek v každé stanici jiný," vysvětluje Marek Kopřiva z Dopravního podniku.

Podle pozorování Dopravního podniku patří mezi jedny z největrnějších stanic ty, které jsou umístěné těsně pod povrchem země. "Navíc se většinou jedná o ty, na které navazuje dlouhý mezistaniční úsek," říká Kopřiva.

Na dlouhých úsecích mezi stanicemi metra totiž vozy jezdí nejrychleji. Mezi takové patří Radlická, Roztyly a Chodov. "Množství vzduchu hnané soupravou, které musí přes výstupy z metra opustit stanici, je u dlouhých úseků pochopitelně větší," dodává Kopřiva.

Když vítr při jízdě nebo chůzi po schodech vane proti nám, je to důkaz cirkulace vzduchu.

Podle měření meteoroložky Honsové nemá na vítr v pražské podzemce vliv počasí. "Spíš je to pro lidi daleko větší šok, když je venku třeba třicet stupňů a vlezou do vestibulu, kde je mnohem chladněji a ještě tam na ně fouká vítr. Zrovna tak je tomu i při velmi nízkých teplotách," popisuje meteoroložka.

Kromě měření v Praze chtěla vyzkoušet, jak rychle vítr fouká v metru v Paříži. "Žádný vítr tam nebyl. Zřejmě je to tím, jak je tamní metro postavené - mají tam jen jeden tunel a v Praze jsou dva," přemýšlí Honsová.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Ilustrační snímek
Inspektoři našli víc než třicet škol, kde většina žáků neodmaturuje

Inspektoři sledovali téměř půl roku tři desítky středních škol, na nichž mají žáci často problém se skládáním maturity – neúspěšných je většina. Ačkoli vedení...  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.