"Hodně to fouká, co?" zhodnotila situaci dispečerka na Národní třídě. A nemýlila se. V její domovské stanici a jen o několik dní dříve i na Chodově jsme naměřili hodnoty, které svou silou odpovídají takzvanému čerstvému větru.
Takový vítr už dokáže ohýbat i malé stromy. Kdyby vám na zem spadl svazek papírů, rozfoukal by je čerstvý vítr nemilosrdně po nástupišti. V zimě navíc vítr v metru dokáže znepříjemnit život.
Jen pro zajímavost: větrák, kterým si v létě doma či v práci ulevujeme od horka, nedosahuje zblízka ani dvou třetin síly ranního poryvu v podzemce.
Na Strašnické jsme například v sedm hodin ráno naměřili pod schody teplotu 9,1 stupňů. Pocitová teplota, která odráží i další atmosférické vlivy jako rychlost větru, ale byla ve dvou metrech nad zemí ještě o tři a půl stupně nižší - tedy 5,6 stupňů Celsia. To už je rozdíl, který pocítíte doslova na vlastní kůži.
Jelikož vítr na řadě stanic vzniká kvůli pohybu vlaků v tunelu, rekordní hodnoty jsme dostali ve chvílích, kdy metro přijíždělo do stanice.
Ať už jsme ale měřili na nástupišti, pod schody nebo nad nimi u vstupu do stanice, výsledné hodnoty silně kolísaly.
Jako finální jsme proto vždy určili maximální rychlost větru v daný okamžik, pokud prokazatelně nešlo o nějakou abnormální odchylku z průměru.
Větrník si může utočit lopatičky
Přístroj na měření větru, který nám zapůjčila společnost Meteopress, je sice malý, i tak ale náš test budil pozornost.
Je úterý 27. října, sedm ráno, do stanice Národní třída v tuto dobu vjíždí z obou stran jeden vlak za druhým. Studený vítr se lidem žene pod kabáty, pánové si přidržují klobouky, dámám vítr čechrá před chvílí upravené účesy. Na peróně to ještě není tak hrozné, nejtěžší je projít bez úhony dlouhým tunelem, který vede od nástupišť ke schodišti.
Když klesáme do dřepu, abychom pod schody naměřili vítr v pěticentimetrové výšce, zrovna do stanice vjíždí další vlak. Malý větrník, který je součástí přístroje, si může utočit lopatičky. Naměříme 15,3 kilometru v hodině.
Vrcholem ve známé stanici je však moment, kdy větrník zvedáme do dvoumetrové výšky. Vlaky nemilosrdně tlačí z obou kolejišť tolik větru, že naměříme 29,2 kilometru v hodině. A to navzdory tomu, že nahoře ve vestibulech bývá téměř bezvětří.
Jak silně to foukáStrašnická 21. 10. |