Vedení společnosti ITVV obhajuje svůj krok dvěma důvody. Jednak snahou vlády o co nejrychlejší zrušení duty free shopů na hraničních přechodech. Firma ITVV provozuje tento obchod na hraničním přechodu Hatě a právě z něj chtěla pokrýt náklady na lodní dopravu. Druhým důvodem jsou nejasnosti vzniklé při tvorbě návrhu prováděcí vyhlášky nedávno schváleného zákona o vodách.
Ohrožený byznys
"Nejsme schopni akceptovat rizika vyplývající z investice znovuzprovoznění lodní dopravy na Vranovské přehradě," uvedl Petr Kofroň, který byl společností ITVV pověřen řízením projektu lodní dopravy na Vranově. Firma již přitom do projetu plavidel, části jejich výroby, stavební dokumentace a dalších prací investovala více než šest set padesát tisíc korun.
Firmu ITVV zaskočily především události z minulého týdne, kdy celní správa zavřela jeden z bezcelních obchodů na hraničním přechodu v Hevlíně a zabavila část uskladněného zboží. "Ministerstvo financí, potažmo celní ředitelství, se snaží o ukončení provozu bezcelních obchodů ještě před rokem 2003, tedy termínem určeným nedávno parlamentem i Senátem. Proto jsme informovali generálního ředitele Povodí Moravy, že nemůžeme smlouvu podepsat," uvedl Kofroň.
Spalovací motory nesmí na vodu
Další problém nastal s připravovanou prováděcí vyhláškou ministerstva dopravy o provozu lodní dopravy. Vyhláška počítá se zákazem plavby lodí se spalovacími motory na přehradách, které jsou zdrojem pitné vody. "Vranovská přehrada mezi tuto kategorii spadá. Organizace, které návrh připomínkují, upozorňovaly na specifičnost Vranova v tom, že je zde třeba umožnit provoz veřejné vodní dopravy. Podle našich informací zůstaly připomínky nevyslyšeny" dodal Kofroň. Podle zástupce ITVV Kofroně nelze riskovat, že vyhláška plavbu lodí na Vranovské přehradě zastaví.
"Tento krok je pro mě novinkou," řekl v reakci na prohlášení ITVV generální ředitel Povodí Moravy Ivan Pospíšil. "Představitelé společnosti měli ke smlouvě určité připomínky, zmiňovali dokonce i možné problémy s financováním lodí přes duty free shopy, nakonec jsme se ale na určitém kompromisním znění smlouvy dohodli. Lodní dopravu na Vranově totiž chceme jak my, tak sdružení obcí Vranovska. O odstoupení od smlouvy tedy nemůže být zatím řeč, z naší strany je podepsána a se mnou o tom dosud nikdo nejednal," řekl Pospíšil.
Plavba na Vranově
"Co se týče prováděcí vyhlášky k zákonu o vodách, tlačíme na to, aby v příslušných ustanoveních nebyla plavba na Vranovské přehradě dopředu zablokována. O tom stále jednáme jak s ministerstvy, tak s jednotlivými poslanci a senátory. V současné chvíli by to tedy neměl být problém. I kdyby nepříznivá prováděcí vyhláška byla schválena, budeme iniciovat udělení výjimky pro Vranov. Tento problém byl navíc při našich jednáních zmíněn. Zatím tedy nevidím důvod shodit současnou smlouvu ze stolu," řekl ředitel.
Pokud firma ITVV skutečně od smlouvy odstoupí, může podle ředitele Pospíšila nastat varianta, že Povodí Moravy bude jednat s dalšími zájemci, kteří se soutěže zúčastnili.
Mezi trojicí zájemců, kteří v soutěži zůstali v poli poražených, jsou i bratři Jan a Petr Pátí. Ti již při vyhlášení výsledků soutěže dali najevo, že i přes svou prohru hodlají na svém zadokolesovém parníku v příštím roce vozit po přehradě turisty. "Na parníku jsme již letos vyzkoušeli elektrický pohon, který je schopen plavby přes Vranovskou přehradu a kterého se navíc nebudou týkat omezení jako spalovacích motorů. V příštím roce jsme připraveni vyjet," vzkázali již tehdy.