"Konzument se začal měnit až před třemi čtyřmi lety. Dříve se věnoval spíše tvrdému alkoholu nebo pivu. Spotřeba piva dnes stagnuje, tvrdý alkohol se pije dokonce méně. Jediný růst zaznamenává víno. Lidé jsou dnes uvědomělejší, rádi si vychutnají dobré víno při klidném posezení, známější je i zdravotní funkce vína pro snížení rizika onemocnění srdce," tvrdí ředitel znojemského Znovínu Pavel Vajčner, jednoho z největších producentů lahvových vín v tuzemsku.
"Každým rokem vědí lidé o vínu víc. Sám se někdy divím, co znají. Přijedou k nám do sklepa a ptají se přímo po konkrétních ročnících či typech vína, hledají dokonce speciality," potvrzuje Petr Ilgner z Vinných sklepů rodiny Špalkovy v Novém Šaldorfě, kde se právě na speciality jako slámové víno, barrique nebo Šaler soustředí.
Někteří milovníci vína už dokonce nenakupují láhve jen k okamžité spotřebě, ale do vybraných ročníků a odrůd dlouhodobě investují. "Byl jsem například u člověka, který si ve své vile vybavil klimatizovanou místnost veškerým moderním vinařským vybavením jen kvůli archivnímu vínu," potvrzuje vedoucí oddělení vinohradnictví Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského Jindřich Ševčík.
Pro ty, kteří si podobný luxus dovolit nemohou nebo nechtějí, nabízejí své služby nejrůznější vinotéky či vinné sklípky. Do pronajatých soukromých boxů si tu člověk může uložit víno a s přáteli je pak postupně popíjet. "Už dnes lidé nakupují k uložení i loňský ročník, známý svou výjimečnou kvalitou. Velmi vyhledávané jsou i roky devadesát sedm a devět," říká Roman Polák, šéf Moravského sklípku v Šatově, kde se mohou pochlubit soukromými kójemi velkých podnikatelů, známých politiků či slavných sportovců včetně Dominika Haška.
"Kultura konzumace vína se zvýšila. Vychovali jsme si zákazníka. Ne nešťastníka, který potřebuje pít do němoty a je mu jedno, co pije, a nakupuje vína v krabicích, ale zákazníky, kteří jsou na tom finančně dobře, pijí velice kvalitní a dobrá vína a vybírají si," míní Karla Pazderková, která spolu se svým manželem vede v Mikulově vinařství s letitou tradicí.
"Přes deset let vozíme sudové víno do Prahy. Zpočátku chtěli sladké, ale postupem doby se nároky zvyšovaly. Teď se trh přeorientovává. Spotřeba sudového vína klesá, žádaná jsou lahvová vína," tvrdí Pazderková. "Většina lidí má svůj oblíbený druh vína, který pijí. Móda je teď pít víno červené."
"Konzument vína se naštěstí vyvíjí dobrým, fajnšmekrovským směrem," potvrzuje Ctirad Králík, vedoucí vinných sklepů Zemědělského družstva v Sedleci na Břeclavsku. "Vypadla střední třída, zůstali ti, kteří pijí stolní krabicové víno a potom klienti, kteří mají zájem o špičková vína."
Více o víně na jihu Moravy v úterní jihomoravské příloze MF DNES