Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Villepin se podílel na úplatkářské aféře poškozující Sarkozyho, tvrdí agent

  21:06aktualizováno  21:06
Výpověď bývalého vysokého představitele francouzských tajných služeb Philippa Rondota u soudu posílila podezření, že se někdejší francouzský premiér Dominique de Villepin podílel na aféře Clearstream. Ta měla poškodit i jeho politického soka a nynějšího prezidenta Nicolase Sarkozyho.

Dominique de Villepin | foto: Profimedia.cz

V aféře jde o seznamy údajných majitelů tajných kont v lucemburském peněžním ústavu Clearstream, kam prý plynuly úplatky za někdejší prodej francouzských fregat Tchaj-wanu. Na seznamu, který pronikl do tisku a záhy se ukázal jako podvržený, byly vedle Sarkozyho i některé další známé osobnosti.

Generál Rondot vedl vyšetřování ohledně těchto seznamů od roku 2003, a to pro potřeby ministerstva obrany a ministerstva zahraničí, které tehdy vedl Villepin. Dnes vypověděl, že Villepin věděl již od ledna 2004, že jeho stranický rival Sarkozy je na zfalšovaných seznamech. Villepin podle svědka postupoval dle instrukcí tehdejšího prezidenta a svého politického spojence Jacquesa Chiraka.

Ve Francii začal soud s Villepinem

Expremiér je před souddem kvůli očernění Sarkozyho

Villepin 30. září před soudem v Paříži popřel podíl na údajném pokusu zdiskreditovat Sarkozyho a ztížit mu cestu do prezidentského křesla.

Zároveň popřel, že by se na této údajné manipulaci jakkoli podílel tehdejší prezident Chirac, který by jako svého nástupce raději viděl Villepina než Sarkozyho. Ten je v soudním procesu jednou z žalujících stran.

Villepin, který byl v době propuknutí aféry ministrem zahraničí a později vnitra, je obviňován, že dal jednomu z dalších čtyř obžalovaných pokyn, aby seznamy poslal vyšetřujícímu soudci, i když věděl, že jsou falešné. Chtěl tak údajně poškodit Sarkozyho právě v době, kdy se rozhodovalo, koho vyšle jejich vládní strana Svaz pro lidové hnutí (UMP) jako svého kandidáta do prezidentských voleb. Sarkozy o kandidaturu otevřeně usiloval, Villepin ji nevylučoval.

Villepin popírá pokyny od Chiraka

Villepin minulý týden u soudu jakékoli své pochybení kategoricky vyloučil. Řekl, že seznamy nikdy neviděl a že v souvislosti s nimi nedostal žádné pokyny od Chiraka, ani žádné nikomu nepředal.

Rondot jeho slova popírá. "Devátého ledna 2004 jsem se ocitl v kanceláři ministra zahraničí s bývalým místopředsedou evropské letecké skupiny EADS Jeanem-Louisem Gergorinem a Dominiquem de Villepinem. Jméno Sarkozyho zaznělo," řekl dnes Rondot.

Gergorin je jedním z dalších obžalovaných. U soudu řekl, že je "přesvědčen o naprosté dobré vůli pana de Villepina". Z autorství seznamů je podezříván také bývalý počítačový expert společnosti EADS Imad Lahoud. Ten byl zatčen v případu jistého podvodu již v roce 2004 a podle Rondota se tehdy Villepin zasahoval o jeho propuštění.

Proces, ve kterém se polemizuje i o možném politickém zasahování do práce justice, má skončit 21. října.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Ikonická hodinová věž v Londýně Big Ben na příští čtyři roky utichne.
Big Ben si odbil svoji poslední hodinu, čeká ho čtyřletá rekonstrukce

Známá hodinová věž v Londýně se v pondělí po poledni naposledy rozezněla před čtyřletou odstávkou z důvodu plánované rekonstrukce. Kromě odpojení zvonu se...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Počet obětí z Barcelony stoupl na 15. Atentátníka hledá celá Evropa

Katalánská policie potvrdila, že při čtvrtečním útoku v Barceloně řídil 22letý Maročan Younes Abouyaaqoub. Pátrání po něm se mezitím rozšířilo i na další...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.