Podle ministerstva školství se letos na střední školy hlásí téměř sto tisíc žáků. Uchazeči o víceletá gymnázia musejí přihlášku podat do 1. března. Respektive podat mohou až dvě přihlášky. A vyplatí se to.
V případě přihlášek na dvě školy totiž skládá žák jednotné testy dvakrát - a obě školy berou v potaz jen ten lepší výsledek. Je tedy výhodné, pokud se žáci zúčastní obou přijímacích řízení.
To samé platilo už loni: „Žáci, kteří se chtěli primárně dostat na gymnázium v Broumově, se přihlásili i na náchodské gymnázium, aby měli větší šanci uspět. Kdo to nevěděl a šel jen na jeden pokus, byl znevýhodněn,“ říká matka studentky víceletého gymnázia Libuše Betášová.
Informace a doporučení pro uchazeče o víceletá gymnázia |
Uchazeči o víceletá gymnázia budou skládat jednotné přijímačky z matematiky a českého jazyka, z každého testu mohou získat maximálně padesát bodů a na každý z nich mají 60 minut. Další kritéria si ale nastavují sama gymnázia. Je tedy jen na nich, co při výběru studentů zohlední. Například broumovské gymnázium dává body za samé jedničky na vysvědčení a účast na školních olympiádách.
„Moje dcera se hlásila na gymnázium v Broumově a v Brně. Protože se neúčastnila školních soutěží, skončila na přijímačkách v Broumově třetí a v Brně, kde se bodoval jen výsledek celostátních testů, byla první,“ říká Betášová.
Vrchlabské gymnázium uděluje až šest bodů za účast na olympiádě, padesát jich mohou děti dostat za dobré vysvědčení, dalších sto bodů mohou získat za centrální testy. Minimum pro přijetí je ve Vrchlabí stanoveno na 50 bodů.
Rozhodující podíl na výsledku mají testy z matematiky a českého jazyka, školy proto doporučují, aby se děti na přijímačky připravovaly pomocí knih s testy, které vydává firma Scio, nebo si zkoušely staré testy Cermatu, které jsou na webu. Děti si tak natrénují, co se po nich bude u přijímaček chtít. Zatímco český jazyk se z velké části soustředí na porozumění textu, ve druhém případě žáci musí prokázat, že ovládají matematickou gramotnost.
Propisku ano, čínské pero ne
Cermat stanovuje, co všechno mají studenti přinést s sebou ke zkoušce. Povoleny jsou rýsovací a psací potřeby, nikoliv však čínské pero. „Nepoužívají se z toho důvodu, že se mohou ‚propít‘ na druhou stranu nebo jinak poškodit záznamový arch pro digitalizaci,“ vysvětlil mluvčí Cermatu Jan Pohanka.
U přijímaček se dařilo „Hejného dětem“. Myslí logicky a počty je baví |
Kalkulačka u testů z matematiky povolená není. Některé školy vyžadují rovněž potvrzení od lékaře, jiným stačí prohlášení rodičů, že je dítě zdravé. Během testu nesmí mít děti na lavici lahev s pitím a nesmí odcházet ze třídy.
Školy byly povinny všechny náležitosti zveřejnit do 31. ledna. Co se týče výsledku přijímaček, zde je zákon benevolentnější, záleží na školách, kdy je zveřejní - většinou to však všechny udělají do několika dní.
První termín jednotných přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia je 13. dubna, druhé kolo pak 17. dubna. Jednotná zkouška v náhradním termínu je stanovena na 10. a 11. května.
Role víceletých gymnázií
Na víceletá gymnázia odchází každý rok desetina žáků. Posledních několik let se často debatuje o tom, jaká je přidaná hodnota víceletých gymnázií. Ministerstvo školství už několik let nezapisuje nová gymnázia do školského rejstříku, naopak jsou tendence spíš tyto školy redukovat.
Ve strategii vzdělávací politiky ministerstva školství do roku 2020 se píše, že je potřeba přehodnotit roli víceletých gymnázií ve vzdělávacím systému.
„Přijímací řízení do víceletých gymnázií zásadně znevýhodňuje žáky z méně vzdělaných a finančně hůře zajištěných rodin, jelikož motivace ke vzdělání, kvalita domácí a mimoškolní přípravy a v důsledku toho i vzdělávací výsledky žáků jsou v České republice stále více určovány vzděláním a socioekonomickým statusem rodičů. Vzdělaní rodiče nejen že přihlásí své dítě k přijímacím zkouškám, ale jsou též schopni je na tyto zkoušky řádně připravit,“ stojí v dokumentu.
Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) nemá na problematiku víceletých gymnázií jasný názor.
„Role víceletých gymnázií ve vzdělávacím systému je otázkou širší debaty. Slyšel jsem samozřejmě řadu argumentů pro i řadu argumentů proti. Pokud se chceme bavit o nějaké trvalejší změně vzdělávací soustavy i v oblasti víceletých gymnázií, jde o téma, které by mělo mít celospolečenskou shodu, protože o roli víceletých gymnázií se tady bavíme patnáct dvacet let,“ říká Plaga.
Loni přišlo 29 883 přihlášek na osmiletá a 7 236 na šestiletá gymnázia. V témže roce bylo na víceletých gymnáziích celkem 81 215 studentů (z toho 68 tisíc jich na osmiletých gymnáziích, zbytek na šestiletých).
V pátých třídách, tedy v ročníku, ze kterého se děti hlásí na víceletá gymnázia, loni bylo 110 tisíc žáků.