O insolvenci požádala sama firma Viamont. Návrh odůvodňuje tím, že není schopna splácet své závazky a navrhuje, aby proto prošla reorganizací.
Jen státu na daních dluží Viamont 53,9 milionu korun. Dalších 887 tisíc má splatit společnosti Betvar a téměř 161 tisíc firmě PV Building. Celkem firma vyčíslila své závazky v insolvenčním návrhu na 217,7 milionů korun. Částka ale může být zpřesněna v právě probíhajícím insolvenčním řízení. Do něj se mohou přihlásit další věřitelé Viamontu a celkový dluh firmy tím může vzrůst.
Rozpad impéria ViamontFirmy kolem Viamontu začaly před několika lety měnit vlastníky. Samotnou akciovou společnost s názvem Viamont koupil koncern IDS. Její stavební část s názvem Viamont DSP, která získala za dobu ministrování Řebíčka řadu velkých zakázek, koupila z poloviny firma Strabag, druhou polovinu podle webu firmy vlastní akciovka Dálniční stavby Praha. Další dcera s názvem Viamont Cargo v roce 2009 zanikla sloučením s firmou OKD Doprava. Do impéria kolem společnosti Viamont v minulosti patřily také společnosti Viamont Doprava, Viamont oil, Více o změně vlastnické struktury impéria Viamont čtěte zde. |
V insolvenčním návrhu Viamont uvádí, že její situace se začala zhoršovat letos. Podle ní proto, že nemá veřejné ani soukromé zakázky a čelí ekonomické recesi. "Od prvního čtvrtletí roku 2012 se ekonomická situace dlužníka postupně zhoršovala, a to zejména z důvodu nedostatečné zakázkové náplně a návazně nedostatečné tvorby zdrojů," píše se v insolvenčním návrhu.
Doplatili jsme na to, co se psalo a říkalo o Řebíčkovi, míní firma
Podle Viamontu zakázky nepřichází i kvůli tomu, co se kolem firmy dělo v souvislosti s politikem Alešem Řebíčkem. Ekonomická situace se podle něj postupně zhoršovala "též v důsledku nepřátelské mediální kampaně související s předchozím akcionářem dlužníka, která zejména u vyhlašovaných veřejných zakázek dlužníků prakticky znemožnila uspět".
Viamont byl založen v roce 1996, jejím spolumajitelem a předsedou představenstva tehdy byl i Aleš Řebíček. Ten o deset let později za ODS usedl do křesla ministra dopravy a Viamont i jeho dceřiné společnosti od té doby začaly nebývale vzkvétat. MF DNES spočítala, že od ledna 2005 do srpna 2006 dostal Viamont (především jeho dceřiná stavební společnost) veřejné zakázky za 558 milionů korun, v období od září 2006 do května 2008, tedy v době, kdy Řebíček ministerstvo vedl, to bylo už za 3,5 miliardy (více o přílivu zakázek pro firmy kolem Viamontu čtěte zde).
Řebíček vždy popíral, že by na tendry a zhodnocování Viamontu měl jakýkoliv vliv. Akciového podílu se totiž v minulosti zbavil. V majetkových přiznáních, které jako politik musel odevzdávat, uváděl, že od svého exspolečníka ve firmě za akcie vyinkasoval celkem 342 milionů. Loni v listopadu se před fanoušky Slavie, kterou spoluvlastní, prořekl a přiznal cenu 750 milionů korun.
To, že firmu nevlastnil ani po prodeji akciového podílu, ale ověřit nešlo, protože v roce 2008 Viamont přešel na akcie na majitele, tedy anonymní strukturu vlastníků. V roce 2011 se vrátil k akciím na jméno. Nyní má jediného akcionáře. Podle obchodního rejstříku je jím od loňského prosince firma IDS Building Corporation.
Viamont čelil insolvenčnímu návrhu už loni v březnu, kdy jej podala pražská firma Zempra DC. Tehdy uvedla, že jí Viamont dluží několik milionů korun. Tehdy soud ale návrh zamítl protože nesplnil zákone požadované podmínky.