Větrací systém metra nefunguje

  • 34
Praha - Protipožární ochrana metra má vážné nedostatky. Hasiči při jedné z kontrol zjistili, že hlavní větrání v podzemí funguje nedostatečně. Při požáru by ventilátory nestačily odvětrávat dým. "Větrací systém není zcela funkční. Musí se celý opravit," potvrdil iDNES náměstek ředitele pražských hasičů Martin Dvorský.

Pražští hasiči z odboru prevence to zjistili při prosincových kontrolách protipožárního zabezpečení.

"I když nás vedení metra ujišťovalo, že systémy fungují stoprocentně, ventilátory nebyly v plném provozu funkční. Voda během záplav některé vážně poškodila," podotkl Dvorský.

Dopravní podnik nedostatky v ochraně metra proti ohni tajil celý měsíc. Ještě v polovině ledna, kdy se cestujícím otevřela celá trasa A, bylo podle mluvčí podniku Michaely Kuchařové vše v pořádku.

"Požární ochrana ve stanicích, které jsou uváděny po záplavách do provozu, funguje v takovém rozsahu, jako před nimi," tvrdila ještě v úterý.

Závadu ventilátorů přiznala až na přímý dotaz iDNES. "Kontrola shledala nedostatky ve fungování hlavního větrání z pohledu ochrany proti dýmu při případném pořáru v metru," řekla iDNES Kuchařová.

Později informace ještě upřesnila. "Závada se týká pouze ventilačního systému, který je mezi jednotlivými stanicemi. Ventilátory ve stanicích jsou plně funkční," uvedla. Podle ní za nefunkčnost mohou dodavateké. "Systém není v plném provozu, protože jeden z dodavatelů nedodržel stanovený termín."

Technici tak musí odstranit poruchy na ventilátorech a větrací systém uvést opět do provozu. "Vedení metra se zavázalo závady odstranit do 15. února," tvrdí šéf hasičů DP Metro Michal Wowesný.

Podle některých hasičů je však termín nereálný. "Nefunkčních ventilátorů je poměrně hodně. Zatím se s jejich opravami moc nepokročilo, takže se to do poloviny února nemůže stihnout," tvrdí hasič. Své jméno se ale bál prozradit.

Dopravní podnik kvůli vadným ventilátorům zavedl stálý technický dozor. "Permanentní pohotovost technické služby nonstop monitoruje veškerá opatření a posiluje tak protipožární prevenci," dodala Kuchařová.

Stanice uváděné do provozu po srpnových záplavách měly z počátku problémy také s požární signalizací. Ta je ale už v pořádku. "Testy elektrické požární signalizace dopadly dobře. Není už nutný stálý požární dozor," řekl Wowesný.

Hasiči museli od srpna hlídat ve stanicích Nádraží Holešovice, Florenc a Můstek. "Na Můstku jsme skončili 10. ledna, poplachové systémy fungují bez problémů. Ostatní stanice byly v pořádku už před Vánocemi."

Podle Wowesného byly zpočátku potíže s dodavetelem systémů. "Dodávky požární ochrany jsme nakonec dostali, takže ve stanicích, které se uvádějí do provozu, už vše funguje. Ještě uvidíme, jak to dopadne na trase B ve stanicích Můstek, Náměstí Republiky a Florenc, které se otevřou koncem ledna."

Ostatní protipožární opatření jsou podle Kuchařové zcela v pořádku. "Plně funkční jsou například i zařízení pro zásobování požární vodou, jako jsou hydranty, suchovody a tunelový vodovod."

Zároveň uvedla, že závady ventilátorů nejsou závažné. "Kdyby jejich porucha byla závažná, tak cestující do podzemí rozhodně nepustíme. Žádné velké nebezpečí nehrozí," dodala Kuchařová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video