Nového ředitele bude muset hledat Severočeské sdružení obcí, nového zastupitele ústecký obvod Neštěmice i město Ústí nad Labem. Tošovský sedí také v dozorčí radě Severočeské vodárenské, v dozorčí radě Labské investiční, v dozorčí radě Domu kultury města Ústí nad Labem a je například také předsedou představenstva HC Slovan Ústí nad Labem.
"Dopustil jsem se vážných hříchů v oblasti intimního života. Svojí několikaletou manželskou nevěrou jsem téměř způsobil rozpad své rodiny. Několik let jsem byl ve vzpouře vůči Bohu a církvi i jejím vedoucím. Přitom jsem určitou zbožnost pokrytecky předstíral. Poté, co byla moje nevěra odhalena, jsem se rozhodl odstoupit z veřejného a politického života a konečně jsem se odhodlal k nápravě a obnově," uvádí Pavel Tošovský ve svém prohlášení.
Tošovský, který do ústecké politiky vstoupil v roce 1997, patří k nejznámějším severočeským politikům, proslavil se v době kauzy Matiční, kdy jako starosta neštěmického obvodu rozhodl o stavbě plotu oddělujícího domy starousedlíků a Romů. V letech 2000 až 2004 působil jako vicehejtman.
V rozhovoru pro MF DNES Pavel Tošovský sám uvedl, že věří, že se mu rodinu podaří zachovat. "Myslím, že naději mám," sdělil.
Tošovského výše zmíněné vysvětlení, které se ocitlo na webu Nového života, je určeno členům tohoto náboženského společenství. Hned pod ním je i vyjádření pastora Mikuláše Töröka.
"Pavel Tošovský se v uplynulých letech téměř neúčastnil sborového života, shromáždění navštěvoval sporadicky, a tedy bylo zřejmé, že jeho křesťanský život upadá. Rozsah duchovního a především morálního pádu ale mnohé překvapil," píše. "Vzhledem k tomu, že Pavel Tošovský vyjádřil touhu a ochotu k nápravě, rozhodlo se vedení Nového Života poskytnout pomoc k překonání této hluboké krize. (...)."
Krok Tošovského je na české, ale i severočeské politické scéně ojedinělý. Veřejnost se o milenkách prezidenta Klause, bývalého předsedy vlády a šéfa ČSSD Paroubka či současného premiéra a šéfa ODS Topolánka dozvídá vždy napřed z bulváru. Politici sami buď zprávy nejprve popírají, nebo nekomentují. Tošovský to "vybalil" rovnou a rovnou se kaje.
Pro MF DNES uvedl, že se o odchodu z veřejného života radil s vedením Nového života. "Je to ale hlavně moje rozhodnutí, jsem svéprávný! Z veřejného života jsem odešel proto, že nechci, aby se moje rodinné záležitosti projednávaly na veřejnosti," dodal.
"To nemyslíte vážně!" odpověděl pastor Nového života Török na dotaz, zda by v církvi nevadilo přiznání nevěry, ale neodstoupení z veřejného života. "To si vůbec nedovedu představit, my máme jiný morální standard, než je nyní uznáván v české společnosti," dodal.
Nový život je křesťanskou společností vycházející z takzvaného hnutí víry. Jde o jednu z mnoha skupin, které ve svém učení vycházejí z křesťanství, ale nabízejí členům některé inovace. Podobných se od 60. let 20. století objevily ve světě tisíce. V Česku působí zhruba v 10 městech a má stovky členů.
"Nový život může panu Tošovskému jistě pomoci. Je to velmi dobrá možnost, pokud chce život změnit," říká Zdeněk Vojtíšek, specialista na církve a sekty a vysokoškolský pedagog. "Tím samozřejmě nechci říci, že Nový život podporuji, naopak a vedení společenství mne nemůže ani cítit," vysvětluje.
Podle něj je obecný problém podobných hnutí hlavně v tom, že u svých členů budí velká očekávání. "Nebezpečí je v tom, že z nadšenectví, jistého fundamentalismu až fanatismu se objevuje naděje, že pokud člověk bude žít v souladu s učením a bude dokonale "čistý", tak bude všemožně prosperovat. Pokud ale ona prosperita nepřijde, je to vina člena samotného, že nedostatečně věří," říká Vojtíšek.
"Mnoho sekt a společenství prostě nemá jaksi vyřešen ten pád a srovnání s realitou života," míní. Upozorňuje ale, že Nový život nelze srovnávat se sektami typu Svědkové Jehovovi. "Členové jsou na úplně jiné myšlenkové úrovni," dodává. V ústeckém společenství je řada vzdělaných lidí, lékaři, pedagogové i podnikatelé.
Čtěte v MF DNES
Další informace o případu čtěte ve středeční příloze MF DNES pro Ústecký kraj.