Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Most nad domy se lidí nedotkne, hlásali silničáři. Výtek k R49 přibylo

  11:41aktualizováno  11:41
Chystaná rychlostní silnice R49, která povede z Hulína na Slovensko, má řadu odpůrců. Ti se ve čtvrtek sešli v Zádveřicích. Akce byla poslední možností, jak protestovat proti vlivu stavby na životní prostředí. První část se má začít budovat příští rok.

O stavbě rychlostní silnice R49 v Zádveřicích diskutovala zhruba stovka lidí. | foto: Luděk Ovesný

Už teď je to velmi důležitá silnice. A to ještě nestojí, nezačala se stavět, a dokonce na ni není vydané ani stavební povolení.

O plánovanou rychlostní silnici R49, která povede z Hulína na Slovensko, však velmi stojí Evropská unie. Od loňského roku je totiž tato cesta, která prakticky spojí Východ se Západem, součástí Transevropské dopravní sítě (více čtěte zde).

Ve čtvrtek měli zájemci poslední možnost vznést připomínky vůči materiálu, který posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Zhruba stovka se jich sešla odpoledne v Zádveřicích. Námitky mají obecní úřady, obyvatelé, ekologové, a dokonce i odborníci.

V okolí žijí tisíce lidí

Stavba se totiž dotkne tisíců lidí. Procházet bude okolím Vizovic, Lípy, Pozděchova, Zádveřic nebo Horní Lidče. Vést má po hřebeni Vizovických vrchů v nadmořské výšce zhruba 600 metrů i v území mezi chráněnými krajinnými oblastmi Beskydy a Bílé Karpaty.

Počítá se s tím, že na šedesátikilometrové trase bude několik mimoúrovňových křižovatek, tunelů i dlouhých dálničních mostů.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

"Třicet metrů vysoký most povede přímo nad domy v Želechovicích, ale života obyvatel se nedotkne," zaznělo z prezentačního videa, které na setkání pustil šéf zlínského Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. Následně se z publika ozval hromadný smích.

Pravdou ovšem je, že Brusel už na část silnice nachystal peníze.

"Finanční prostředky jsou k dipozici a je možné je čerpat od příštího roku," ubezpečil na začátku letošního roku při návštěvě Zlína tehdejší premiér Petr Nečas (více zde).

Silničáři však stále nemají vyřízené stavební povolení. A to ani na první úsek z Hulína do Fryštáku, který vypadal bezproblémově. Několik let se totiž řeší posudky a připomínky k tomu, do jaké míry rychlostní silnice zasáhne do života lidí v obcích i do krajiny, kterou bude procházet.

Ohrožení zvířat i stability svahů

Podobu stavby už hodnotili i odborníci. "Bylo to to nejhorší, co jsme kdy posuzovali," prohlásil v Zádveřicích Tomáš Bajer, který zpracovával vlivy na životní prostřed pro posudek EIA.

Proto k plánům silničářů vznesl téměř 300 připomínek. Přitom obvyklý počet bývá třetinový.

Upozornil například na to, že stavitel detailně nezkoumal, co udělá stavba se stabilitou svahů, jak se hluk ze silnice projeví v obcích nebo jak zasáhne do života chráněných zvířat.

"Silnice bez dlouhých tunelů znemožní migraci kriticky ohrožených šelem, jako je vlk, medvěd a rys," upozornil Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc.

Pozděchov: Silnice nám zasáhne do zdroje pitné vody

Odborníci v Zádveřicích připomínkovali i různé varianty staveb. A upozornili třeba na fakt, že kvůli stavbě mostů se vykope obrovské množství zeminy. Konkrétně asi čtyři miliony kubíků. A silničáři nemají jasno v tom, kam ji odvezou.

"Se stavbou v této podobě nesouhlasíme," tlumočila názor obyvatel starostka Pozděchova Vlasta Sláčiková.

Podle ní totiž silnice zasáhne do dvou zdrojů pitné vody, na které jsou obyvatelé napojení. Obec stále splácí dvanáctimilionový úvěr, který si na vodovod vzala.

"Odsunuli jsme kvůli tomu veškeré další akce v obci a teď by to kvůli silnici všechno přišlo vniveč," zdůraznila starostka.

Ekologům se zase nelíbí, že materiály se nezabývaly variantou, že by cesta vedla ve větší míře tunely.

Starostka Lačnova se v dokumentech nedočetla, jak se lidé při stavbě cesty dostanou ke svým pozemkům.

"My s tím souhlasíme," oznámil naopak starosta Horní Lidče Josef Tkadlec. "Stávající cesta je přetížená a nebezpečná. Už teď máme problémy," dodal.

Připomínkami se teď budou zabývat úředníci ministerstva životního prostředí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.