Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ÚS se zastal ženy, jež měla televizi platit náklady na najaté právníky

  12:58aktualizováno  12:58
Českou televizi (ČT) by měli v běžných soudních sporech kvůli neuhrazeným poplatkům zastupovat primárně její zaměstnanci. Vyplývá to z nálezu Ústavního soudu (ÚS). Soudci konkrétně zrušili verdikt, podle kterého měla žena z Ostravska platit ČT vysoké náklady na soudní řízení.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Kvůli neuhrazenému televiznímu poplatku dlužila žena 675 korun, související náklady řízení ale přesáhly 8 000 korun. Televizi totiž při podání žaloby zastupovala advokátní kancelář. O nálezu informovala mluvčí soudu Jana Pelcová.

Podle ústavních soudců by bylo účelnější, kdyby běžnou agendu související s vymáháním poplatku řešili zaměstnanci televize, nikoli najatí právníci. "Ve sporech odvíjejících se od neuhrazených televizních poplatků nelze totiž paušálně (výjimka je samozřejmě možná) očekávat uplatnění do té míry specializovaných znalostí, jimiž by nedisponovali pracovníci zmíněného útvaru České televize," citovala Pelcová z nálezu.

Konkrétní kauzou neplatičky, která podala ústavní stížnost, se tak bude znovu zabývat Krajský soud v Ostravě. Musí zvážit, zda byly peníze na právníky vynaložené účelně, a znovu rozhodnout o nákladech řízení.

Televize má výsadní postavení, musí se podle toho chovat

ÚS v minulosti opakovaně uvedl, že státní úřady, města i kraje by měli v prvé řadě zastupovat jejich zaměstnanci s právnickým vzděláním. Najatí advokáti prý připadají v úvahu ve složitých sporech. Nyní soud připustil, že činnost ČT sice není výkonem veřejné moci, na druhou stranu pracuje za specifických podmínek a těší se výsadnímu postavení. Lze tak na ni v určitých ohledech klást srovnatelné nároky jako na orgány státní moci.

Soud uvedl, že pokud poplatky například v roce 2012 tvořily téměř 90 procent příjmů televizního rozpočtu, bylo by žádoucí a správné, aby si Česká televize sama zabezpečovala činnosti spojené s jejich správou a výběrem. Vysoké náklady právního zastoupení, které u soudu vždy nese neúspěšná strana, by pak také neměly sloužit jako "sankční mechanismus" uplatňovaný proti neplatičům.

ČT loni vybrala na televizních poplatcích 5,756 miliardy korun, což bylo o šest milionů korun více, než se plánovalo. V minulém roce rozeslala více než 340.000 upomínek ohledně nezaplacených poplatků. Z celkové dlužné částky 353 milionů korun bylo ke konci března uhrazeno 141 milionů korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

,,Náckům žádnou šanci.“ Před štábem SPD se protestovalo
Nedej náckům žádnou šanci, skandovali demonstranti před štábem SPD

Proti volebnímu úspěchu SPD demonstrovaly před štábem hnutí Tomia Okamury večer desítky lidí. Měli s sebou nápisy „Černí bílí spojme síly“ nebo „Fuck nazi“....  celý článek

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

Předseda ČSSD Lubomír Zaorálek odpovídá na dotazy novinářů před Lidovým domem v...
Mění se doba a bude se muset změnit i ČSSD, řekl k neúspěchu Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek věří, že příčina jejich neúspěchu je v nedostatečné komunikaci s lidmi. Domníval se, že politiku je možné dělat v pracovně,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.