Velryby rodily mláďata na souši, zjistili vědci

Velryby před padesáti miliony lety vylézaly na břeh. Tvrdí to v nově zveřejněné studii vědci z Michiganské univerzity. Prozkoumali paleontologické nálezy v jihoasijském Pákistánu, které byly objeveny již v letech 2000 až 2004.

Tak vypadaly podle expertů z Michiganské univerzity obojživelné velryby před padesáti miliony let. | foto: John Klausmeyer/University of MichiganReuters

Podle paleontologa Philipa Gingeriche významně pomáhají dva a půl metru dlouhé zkameněliny samce a o něco menší březí samice k pochopení toho, jak se tito savci vrátili ze souše do moře.

Ve vodě trávili většinu času, na souš vystupovali jen v omezených případech. Jedním z nich byl porod, což dokazuje zkamenělina plodu.

Prehistorická velryba se čtyřma nohama

Velrybí mládě bylo v těle matky obráceno hlavou dolů jako u suchozemských živočichů, tak aby hned po narození mohlo začít dýchat. Mláďata současných druhů velryb, která se rodí ve vodě, naopak vycházejí z těla matky ocasem napřed, aby mohla okamžitě začít plavat.

Agentura Reuters uvedla, že pozůstatky těchto velryb jsou prvními objevenými zástupci vyhynulého podřádu Archaeoceti a představují nový druh, který byl nazván Maiacetus inuus. Ve jméně byl zkombinován latinský výraz pro matku velrybu a jméno římského boha plodnosti Inua.

Kromě plodu byl 47,5 milionu let starý nález zajímavý také tím, že obě fosilie mají čtyři končetiny. Ty se však kvůli dlouhodobému pobytu ve vodě začaly přizpůsobovat okolnímu prostředí.

Nicméně i na těchto vratkých nohou se mohli předchůdci dnešních velryb, mezi nimiž jsou některé druhy na pokraji vyhynutí, pohybovat při svých krátkých výpravách na souš. Experti z Michiganské univerzity usoudili, že tak činili ze tří důvodů: páření, odpočinek a porody mláďat.

Ilustrační snímek
Egyptská letoviska po útocích znovu ožívají, říká šéf turistické asociace

Z egyptských letovisek se po teroristických útocích v posledních letech stala města duchů. Země následně přijala zvýšená bezpečnostní opatření a letos se do...  celý článek

Satelitní snímek hurikánu Ophelia v 21 hodin UTC (23 hodin SELČ) 15. října 2017.
Ophelia má v Irsku na svědomí tři mrtvé, tisíce lidí jsou bez elektřiny