Velkých asteroidů nejsou miliony

Planetka o průměru jednoho kilometru narazí do Země vždy za 100 milionů let. Obdobný střet údajně před 65 miliony let vedl k zániku dinosaurů. Podle vědců by taková srážka mohla zahubit až čtvrtinu obyvatel Země. To, že se podobná katastrofa bude opakovat, je ale méně pravděpodobné, než si vědci doposud mysleli.

Američtí astronomové zjistili, že pravděpodobnost, že modrou planetu v příštích sto letech zasáhne velký asteroid je jedna ku 5000. Dosavadní odhady počítaly s poměrem jedna ku 1500.

Asteroidů jsou tisíce
Badatelé také zjišťovali, kolik je vlastně v okolí nebezpečných planetek. Tým vedený Zeljkem Ivezicem z Princetonské univerzity odhaduje, že ve sluneční soustavě je asi 700 tisíc asteroidů o průměru kolem jednoho kilometru. Dosavadní odhady hovořily až o dvou milionech.

Ivezic v listopadovém čísle revue Astronomical Journal tvrdí, že šance na velký střet je menší než se dříve myslelo. Lidstvo se může cítit poněkud bezpečněji dodal s tím, že nové poznatky souvisí s daty ze Sloanova projektu.

Sloanův projekt
V rámci tohoto digitálního průzkumu mapuje několik týmů astronomů část hvězdné oblohy. Nebe sledují z hvězdárny Apache Point Observatory v Novém Mexiku.

Nižší odhad počtu velkých asteroidů souvisí i s tím, že se při pozorování dá lépe rozlišit barva asteroidů.

Ivezic dodal, že asteroidy pokryté uhlíkem jsou tmavé, zatímco asteroidy tvořené horninami jsou světlejší a mnohem jasnější. Budí tak dojem, že jsou o dost větší než ve skutečnosti.

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!