A že původní tábor byl jinde, než je dnes onen tolik diskutovaný vepřín. A vůbec, trousí v rozhovorech tito svérázní historici svá moudra, kdyby se tam Romové více myli, nedostali by tyfus. Beztak tam byly osoby práce se štítící.
Papír prý unese všechno, ale tohle by už zřejmě nezvládl. Asi proto potřebují všichni ti "národní straníci" jako podklad tak velký šutr.
Nevkus a drzost, jinak se to označit nedá. Jsou debaty, které lze vést čestně, ale pak jsou takové, ve kterých se člověk pošpiní, i když je schopen svou pravdu doložit.
Pošpiní se tím, že vůbec přistoupí na to, aby jeho názory byly postaveny na roveň drzým smyšlenkám. Je smutné, že na tuto hru občas přistoupí i ti, kdo extremisty nejsou.
"Kdepak koncentrák, to neodpovídá odborné terminologii," řeknou bohužel i někteří experti. "Aha," má si pak říci takto poučený laik, "tak to nebyl koncentrák, oni se tam Romové jenom koncentrovali, než je odvezli do Osvětimi. A neměli se štítit práce, a vůbec!" Tak dodejme: většinu obětí tvořili kojenci a děti, asi se štítili práce.
Ano, mizerná hygiena tam vládla. Jakpak by se asi čistotou skvěli čeští "národovci", kdyby měli k dispozici dva záchodky na celý lágr, žili v zimě a o hladu, byli biti, myli se ve špinavém rybníce? Nejspíš by páchli, stejně jako páchnou jejich názory.
Jak říká jeden slavný výrok, násilí nezná jemnost. Kdo šlápne na krk jednomu, šlápne na krk i tomu vedle. A je jedno, jestli je to krk romský, židovský, nebo český.
Možná by se nakonec vyplatilo ten balvan s tabulkou na místě nechat. Jen by to chtělo pozměnit nápis. Navrhuji: "Zde nebyl nikdy tábor pro lidi štítící se práce, zato teď je tu připomínka těch, co se neštítí ničeho."