Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Velitel: Nevěřili jsme svým očím

  17:24aktualizováno  17:24
Náměšť nad Oslavou - Oprava povrchu vzletové a přistávací dráhy na vojenské základně v Náměšti nad Oslavou skončila. Na letiště se vrátily proudové letouny L-39, které při ochraně Jaderné elektrárny Dukovany nahradí vrtulníky. Rekonstrukce se však neobešla bez problémů: podle velitele základny vojáci nevěřili svým očím, když viděli odvedenou práci.

Původní termín dokončení opravy vzletových a přistávacích drah základny byl prodloužen o pět dnů. "Firma odvedla nekvalitní práci a překročila termín předání stavby," zdůraznil velitel náměšťské základny Jan Vachek. Základna podle něj denně musela platit navíc pětatřicet tisíc korun za ubytování a dopravu vojáků. 

"Firma neměla zkušenosti s opravami vzletových drah ani dálnic. Řešili to primitivními technologiemi, nevěřili jsme vlastním očím," uvedl Vachek. Povrchy drah byly po opravách nerovné a uvolňovaly se z nich kamínky. "Letouny nemohly na dráze přistát: pokud by se totiž nasál kamínek do motoru, přišla by jeho oprava na statisíce až miliony korun," upozornil Vachek. Firmu vybrala ve výběrovém řízení Vojenská ubytovací správa Brno.

Piloti opět zahájili výcvik
Vrtulníky Mi-24, jejichž posádky po dobu oprav letiště střežily zakázaný letový prostor, se ve středu vrátily na mateřskou základnu v Přerově. Piloti, kteří se spolu s pozemním technickým personálem na náměšťskou základnu vrátili po měsíci z Přerova a Českých Budějovic, opět zahájili běžný výcvik.

Z letecké základny v Náměšti jsou piloti schopni se dostat nad dukovanskou elektrárnu za dvě minuty. "Narušení zóny nad elektrárnou letos náměšťské radary zaznamenaly čtyřikrát. Ve dvou případech pak vojáci úspěšně zasáhli," připomněl velitel náměšťské základny Jan Vachek.

V Náměšti jsou české letouny L-39 a ruské stroje Su-22. Piloti na letounech Su-22 podle Vachka už minulý týden splnili plánovaný roční počet letových hodin. Jak dlouho byli letos ve vzduchu však velitel neuvedl.

Ruské stroje měly letos v Náměšti nahradit nové L-159. Protože jsou však s jejich dodávkami i kvalitou problémy, náčelník generálního štábu Jiří Šedivý rozhodl, že  Su-22 budou ve výzbroji až do odvolání. "Dvaadvacítky plní spolehlivě úkoly, jsou bezpečné. Jejich životnost neskončila. Mají ještě řadu let před sebou, s dodávkami náhradních dílů současně nejsou problémy," uzavřel Vachek.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.