iDNES.cz

Velitel českých stíhačů v Pobaltí odpovídal on-line

velikost textu:
vydáno 25.6.2009 10:00
Už druhý měsíc čeští piloti na gripenech chrání vzdušný prostor pobaltských zemí. Jde o historickou misi českého letectva. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru přímo z Litvy jejich velitel Jaroslav Míka.
OTÁZKA: Jak to funguje u nadzvukových stíhaček před odletem? Máte nějaké checklisty, co se odškrtávají, nebo se prohlídka nikam nezaznamenává a prostě letíte? Případně na co se u stíhaček podobné checklisty používají? zvědavec
ODPOVĚĎ: Gripen je letoun 4. generace, a tudíž máme tzv. checklisty na displejích v elektronické podobě. Samozřejmě se průběh letu od spouštění až po vypntí motoru zaznamenává na paměťová média 25.6.2009 10:03
OTÁZKA: Dobrý den, jak často ruská letadla narušují hranice pobalských zemí. Je to úmysl nebo jen náhoda ? Děkuji Mirek
ODPOVĚĎ: Ruská letadla od zavedení mise Air Policing v Pobaltí vědomě nenarušují vzdušný prostor pobaltských zemí. Dodržují stejně jako my 8 mil od státních hranic 25.6.2009 10:06
OTÁZKA: Dobrý den, držím Vám palce. Chtěl jsem se zeptat, jak tobylo s tím letadlem při vašem ostrém startu? Ví se už, co to bylo za letadlo a co tam ten pilot vůbec pohledával, když je to bezletová zóna? brunoslav
ODPOVĚĎ: Bezletová zóna platí pouze pro vojenská letadla. V konkrétním případě se jednalo o malé vrtulové letadlo se špatně vyplněným letovým plánem a v té době tam opravu nemělo co pohledávat. Pilot tohoto letadla udělal chybu, kterou řešl místní úřad civlního letectví. 25.6.2009 10:08
OTÁZKA: Tedy se odškrtává na dotykovém displeji a dříve se odškrtávalo ručně na papíře? Případně co všechno se odškrtává, že se zkontrolovalo? Díky za vysvětlení. zvědavec
ODPOVĚĎ: Nic se neodškrtává, většina položek z checklistu probíhá automaticky a pilot řeší jen případy, kdy sebekontrolní sytém letounu vykáže nějakou odchylku. 25.6.2009 10:10
OTÁZKA: Jaký máte jako pilot názor na nehodu letadla Air France při letu z Brazílie do Paříže? Děkuji a přeji příjemnou službu v zahraničí. Honza
ODPOVĚĎ: Každá letecká nehoda je souběhem více aspektů. Pokud se neudělá podrobná anlýza všech dostupných informací a důkazů, vždy budou závěry pouze určitou spekulací. Z lidského hlediska je mi líto obětí i pozůstalých. Létat komerčními letouny jako pasažer určitě nepřestanu. 25.6.2009 10:13
OTÁZKA: Bavila vás ta protiruská opičarna ???? Lotras
ODPOVĚĎ: Nechápu otázku. Prosím o bližší upřesnění. 25.6.2009 10:14
OTÁZKA: Kdo a co chrání náš vzdušný prostor???děkuju. Jenda
ODPOVĚĎ: Náš vzdušný prostor chrání 211. taktická letka s Gripeny i dnes. 25.6.2009 10:15
OTÁZKA: Dobrý den, jak udržujete fyzickou kondici? Co považujete za svoje vrcholné letecké "číslo"? Pěkný den přeje Pavel Pavel Kučera
ODPOVĚĎ: Fyzckou kondici piloti udržují pravidelným sportem (kolo, hokej, posilovna, squash, plavání...). Za svoje vrcholné letecké "číslo" považuji mé vystoupení na CIAF 2005 v Brně na letounu L-159 ALCA 25.6.2009 10:17
OTÁZKA: Nemám otázku, jen Vám a Vašim pilotům chci popřát pokud možno žádný úspěšný (ostrý) start. Ať se tam u vás vše vyřeší v klidu a bez nutbnosti zásahu. Závidím vám možnost létat :) Zdenek
ODPOVĚĎ: Děkuj za přání 25.6.2009 10:18
OTÁZKA: Dobrý den, hodně štestí v rámci Vaší mise a hlavně vždy hladké a bezpečné přistání na zemi. Chtěl bych se zeptat, s čím by jste si chtěl zalétat, kdyby jste si mohl vybrat - něco jako splnit si klukovský sen... Aleš
ODPOVĚĎ: Klukovský sen jsem si již splnil, protože létám na nazvukové stíhačce. Jinak bych se chtěl proletět na ruském letounu Su-27 a na amrerickém F-22. V říši snů je let do vesmíru 25.6.2009 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, měl jste možnost "porovnat" gripen třeba s eurofighterem nebo raptorem? Nebyl by pro naše letectvo vhodnější třeba eurofighter? michal
ODPOVĚĎ: Eurofighter je samozřejmě výkonější dvoumotorový letoun. Jeho pořízení a provoz je však třikrát dražší, než je tomu u Gripena a tři Gripeny už dokážou více, než jeden Eurofighter. Je to otázka peněz, priorit a politických rozhodnutí 25.6.2009 10:22
OTÁZKA: Má bojový pilot ještě šanci "prožít" si let, nebo je to více méně rutina a práce kde všechny předepsané postupy zaměstnají natolik, že na zbytek už moc času není. Dan
ODPOVĚĎ: Každý pilot, který opravu řídí letadlo, si let vždy svým způsobem let užije, ať už letí ve větroni nebo ve stíhačce. Samozřejmě, že let ve stíhačce klade na pilota větší mentální a fyzické nároky, ale je to pořád nádhera 25.6.2009 10:25
OTÁZKA: Dobrý den, která země bude následovat po nás? Případně, kdy znovu přijde na řadu ČR? Petr Bohdan
ODPOVĚĎ: Vystřídají nás kolegové z Německa. ČR nepřjde na řadu dříve, než v roce 2012, neboť je do konce roku 2011 přesný plán rotací jednotlivých zemí 25.6.2009 10:26
OTÁZKA: Dobry den, v pondeli dopoledne priblizne v 10.50 jsem projizdel mestem Siauliai a videl jsem tri stihacky letici ze zapadu na vychod. Byli jste to vy? pozorovatel
ODPOVĚĎ: Ano 25.6.2009 10:27
OTÁZKA: Zajímalo by mě v jakém vojenském letadle by jste se chtěl proletět a které letadlo je v současné době podle Vás tím nejmodernějším... děkuji Mirek
ODPOVĚĎ: Na podobnou otázku jsem již odpověděl, nejlepším sériovým se jeví F-22 Raptor, který je však současně nejdražším. 25.6.2009 10:28
OTÁZKA: Dobrý den a gratuluji ke skvělému povolání. Chtěl bych se zeptat , jak moc odlišně se chová skutečný letoun od simulátorů pro PC, pokud to můžete posoudit? Děkuji Tomcat68
ODPOVĚĎ: Pokud se jedná o běžně komerčně dostupné simulátory na trhu, je matematický model letadla vždy trochu pozměněn z důvodu obchodního a vojenského utajení. Parametry jsou však hodně podobné. 25.6.2009 10:30
OTÁZKA: Dd, těší Vás bojovat a pokládat životy za zkorumpované české politiky? Langer, Tupolánek, Řebíček (nyní se směje Vám vojákům, ze svého sílda v novém Rd v Dubaji) a jim společným? díky za upřímnou odpověd...pokud neopovíte upřímně chápu to... xt Martin
ODPOVĚĎ: Možná jsem trochu najivní a snílek, nemám však pocit, že bych bojoval za výše uvedené pány osobně. Jsme zde za naší zemi, české letectvo a vděk, se kterým se setkáváme ve všech třech pobaltských zemích, mi skutečně dodává smysl naší mise. Před rokem 2004 si nad suveréními státy dělalo ruské letectvo, co chtělo. Dnes tomu tak není. 25.6.2009 10:34
OTÁZKA: Jaké střely (rakety) používá Gripen ? jsou to nějaké Sidewindery a AMRAMM střely nebo něco švédského ? Děkuji Mirek
ODPOVĚĎ: Používáme americké Sidewindery a střely AMRAAM. 25.6.2009 10:35
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli je nutno mít vojenskou školu abych se mohl stat pilotem v armádě? Děkuji Martin Martin
ODPOVĚĎ: Pokud se chcete stát pilotem v českém letectvu musíte po maturitě na jakékoliv škole studovat na Universitě obrany v Brně 25.6.2009 10:36
OTÁZKA: Letu zdar ! V jakém složení létájí české Gripeny, myslím tím jestli létáte pouze vy, nebo se na ostraze pobaltských států spolu s vámi podílí ještě jiný členský stát NATO ? V pravdě historická mise !! Přeju "kolik startů , tolik přistání " Check six ! Kamil Meluzín Ostrava -Tally Ho!
ODPOVĚĎ: Mise Baltic Air Policing probíhá na principu čtyřměsíčních rotací jednotlivých zemí NATO. Od 1. května do 1. září jsme za operační úkol zodpovědni my a létáme tu tudíž sami. Jinak děkuji za přání. 25.6.2009 10:39
OTÁZKA: Dobrý den, jak se liší navigace vojenských letounů u moře a nad pevninou, u nás doma? Děkuji. Vesna
ODPOVĚĎ: Navigace letounu se neliší vůbec. Palubním počítačům je úplně jedno, zda letoun letí nad mořem či pevninou. Srovnávací navigace a prostorová orientace je však pro pilota diametrálně odlišná a navíc působí psychlogický faktor případné katapultáže do studené vody. 25.6.2009 10:41
OTÁZKA: Dobrý den, řešili jste v době mise v Pobaltí, nějakou krizovou situaci? Děkuji. Miroslav Dolanský
ODPOVĚĎ: Nevím, zda máte na mysli technickou závadu nebo vojenskou situaci. Zde v Pobaltí nevybočujeme ze statistické spolehlivosti letounů ve srovnání s domovem. Dokonce mám pocit, že baltské klima Gripenům svědčí. Z operačního hlediska jsme měli tři ostré vzlety, ovem nejednalo se o krizové situace 25.6.2009 10:44
OTÁZKA: Dobrý den. Stav našeho vojenského letectva mi přijde jak po stránce letecké techniky tak organizačně na dobré úrovni, aspoň z mého laického pohledu. Mohl by jste říct něco k tomu, jak si například v rámci Evrpy stojíme a co případně vyžaduje nějaké další zlepšení? Děkuji a přeji hezký den... Jakub
ODPOVĚĎ: Sdílím s Vámi stejný názor i jako odborník. Otázkou snad může být počet letounů, které máme. Pro zajištění hotovostního systému doma v ČR je počet dostatečný. Jiná otázka vyvstává, pokud se máme pravidelně zúčastňovat aliančních cvičení, abychom se udrželi na špici. Dalším aspektem je naše účast na misích v zahraničí. Konečné rozhodnutí je vždy na politické úrovni. Je to vždy citlivá otázka 25.6.2009 10:49
OTÁZKA: dobry den, chtel bych zajimalo by me, do jake miry se vyuziva autopilot, teda jestli vubec. preji klidnou sluzbu a hezky den ondra
ODPOVĚĎ: Autopilot se využívá poměrně často. Kromě letu po trati se využívá i v případě boje za hranicí viditelnoti na větší vzdálenosti, kdy musí pilot především analyzovat taktickou situaci, pak ji vyřešit a pokračovat dál. Pokud se jedná o blízký manévrový boj a akrobacii, ty jsou plně v rukách pilota 25.6.2009 10:52
OTÁZKA: Dobrý den, zažili jste v rámci mise, nějakou krizovou situaci? Děkuji. Miroslav Dolanský
ODPOVĚĎ: Již jsem dřive odpověděl, přesto děkuji za zájem 25.6.2009 10:52
OTÁZKA: Dobrý den. Je velký rozdíl mezi počtem hodin strávených v oblacích ve službě v Česku a v Pobaltí? Přeji příjemnou službu. Martin Kubis
ODPOVĚĎ: Tím, že 211. letka zajišťuje ochranu vzdušného prostoru jak v Čechách, tak i v Pobaltí máme teď trochu menší nálety ve srovnání s předchozím rokem. Minulý rok byl nálet na pilota Gripenu kolem 140 hodin, letos to bude asi 120 až 130 hodin. 25.6.2009 10:55
OTÁZKA: Jaký je Váš měsíční plat + jaké výhody máte?.... pokud nechcete odpovědět, tak alespoň hrubý nástin, Děkuji komiktom
ODPOVĚĎ: Podle tabulek pro státní zaměstnance ve 14. platové třídě. Je to násobně méně ve srovnání s piloty civilních letounů. 25.6.2009 10:57
OTÁZKA: Dobrý den, mám několik otázek. Jaký je současný průměrný roční nálet pilota Gripenu? Je podle vašeho soudu dostatečný? Létáte také nadzvukouvou rychlostí? Lze v čechách, eventuelně kde trénovat ostré střelby? Pokud bychom neměli Gripeny, jaký jiný typ byste preferoval? A eventuelně, měnil byste? Omlouvám se za strohost, ale nechtěl jsem psát sloh. Děkuji za odpovědi. Skada
ODPOVĚĎ: Na nálet jsem již odpověděl a je dostatečný. Nadzvukovou rychlostí létáme v Čechách i v Pobaltí. Doma můžeme trénovat ostré střelby pouze proti pozemním cílům na k tomu určených střelnicích. Pro střelby na vzdušné cíle si musíme pronajímat prostory v zahraničí na mořem. Rozhodně bych místo Gripena uvažoval o jiném letounu čtvrté generace, pokud bychom se tak museli rozhodnout např. Rafale, Eurofighter, JSF 25.6.2009 11:02
OTÁZKA: Dobrý den, jak realný vidíte útok na KLDR? A jaká by podle Vás byla reakce Číny, případně Ruska. Děkuji za odpověď Vojín Omáčka
ODPOVĚĎ: Útok na KLDR zatím nepovažuji za reálný. Reakce výše uvedených států je spíše otázkou pro odborníky na politiku 25.6.2009 11:03
OTÁZKA: Dobrý den. Máte možnost se v rámci volna dostat i mimo základnu a podívat se po Litvě? Je to tam moc krásné. A jak vás přijímají obyčejní místní lidé, berou to "okupaci", nebo vám jsou vděční? Máte možnost se s nimi vůbec setkat? Přeji hodně hladkých startů a přistání. Jirka
ODPOVĚĎ: Jelikož není na letecké základně vybudována infrastruktura pro ubytování, přespáváme ve městě na hotelu. Z tohoto důvodu se s běžnými lidmi setkáváme každý den. Rozhodně jsem nepocítil negativní postoj místních lidí na naši přítomnost. Je to stejné, asi jako u nás. Na politické a vojenské úrovni cítíte vyložený vděk, studenti projevují upřímný, pozitivní zájem a zbytku populace je to jedno, když musí řešit spíše ekonomické těžkosti v době krize 25.6.2009 11:08
OTÁZKA: Jakou přednost stroje Gripen byste z pilotního hlediska vyzdvihl? Jste Vy a Vaši muži se stroji spokojeni? Domníváte se, že co do manévového vzdušného boje by stroj obstál proti konkurenci v podobě současných nejmodernějších strojů, zejména polední generace letounů s technologií měnitelného vektoru tahu? Michal
ODPOVĚĎ: Gripen je vynikající v poskytování taktických informací pro pilota a to co do množství, tak i co do jejich přehledé prezentaci. Navíc se jedná o rozměrově maličký stroj, což ztěžuje jeho zachycení radarem a zrakem na menší vzdálenosti. Ve srovnání s letouny s vektorováním tahu by pilot Gripenu proti stejně vycvičenému protivníkovi neobstál, ovšem je zde již výše zmiňovaný faktor poměru výkon-cena a v tom je dle mého názoru Gripen bezkonkurenční 25.6.2009 11:13
OTÁZKA: Létali jste s ostrou municí, případně byla ostrá munice připravena k pohotovosti? Včetně střel AMRAAM a Sidewinder? A ještě jedna otázka - kdo nesl náklady na tuto akci? děkuji Arccos
ODPOVĚĎ: Při zajištění vzdušného prostoru jak doma tak i v Pobaltí se jedná o ostrou hotovost. To znamená, že létáme pouze s ostrou municí, konkrétně s kanónem a se Sidewindery. Protože se jedná o tzv. Peacetime Air Policing, neharašíme zbytečně se zbraněmi a střely AMRAAM si necháváme na "horší časy". Nebojte se, rozhodně máme pro jejich použití natrénováno. 25.6.2009 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jaké máte vzdělání a profesní minulost v armádě, případně i civilním letectví. Pokud je to moc osobní, prosím aspoň obecnou odpověď co je třeba. Díky dghd
ODPOVĚĎ: Vystudoval jsem civilní gymnázium s matematicko-fyzikálním zaměřením. Pak jsem pokračoval na vysoké letecké škole v Košicích po dobu dvou let a bakalářské studium jsem dokončil v Brně po rozdělení Československa. V roce 1995 jsem nastoupil k útvaru v Čáslavi a v letech 1998 - 2001 jsem si dálkově dodělal inženýra. Na přelomu let 2003 a 2004 jsem byl pět měsíců v USA na Squadron Officer School, abych mohl být povýšen na majora. Létal jsem začal v roce 1988 na větroních v aeroklubu v Příbrami a zde létám i s vrtulovými letadly dosud. U armády jsem létal postupně na Z-142, L-29, L-39, L-159 a JAS-39 25.6.2009 11:24
OTÁZKA: Můžte říci jak vypadá psychologická příprava vojenského pilata? Mám na mysli řešení krizových situací ve vzduchu a na zemi. Děkuji! Pedro
ODPOVĚĎ: Než je zájemce o vojenské létání vůbec připuštěn k přijímacím zkouškám na Universitu obrany v Brně, musí projít zdravotními prohlídkami, včetně komplexního psychiatrického vyšetření. Pak je během studia zařazena do programu přípravy letecká psychologie. Psychlogické ověření našich schopností se provádí každoročně v Ústavu leteckého zdraví v Praze. Samotná příprava pro řešení krizových situací ve vzduchu probíhá na simulátorech jednotlivých typů letounů a na tzv simulátoru iluzí za letu. K dalším stránkám přípravy musíme připočíst padákovou přípravu, přípravu pro katapultáž, přežití na moři i na zemi apod. 25.6.2009 11:31
OTÁZKA: Dobrý den. 1) Jaký je rozdíl mezi SU27 a SU35 ? 2) Jak se dělá manévr Kobra ? krakra
ODPOVĚĎ: Letoun Su-35 aerodynamicky vychází z letounu Su-27. Jedná se však o modernější letoun po stránce avioniky, motorů apod. Bližší informace si vyhledejte na internetu. Přesné provedení "Kobry" mi není kromě prudkého přitažení kniplu není známo. Gripen tento manévr nelétá. Z taktického hlediska současného boje není tento prvek až tak důležitý. Na airshow je však opravdu "cool" 25.6.2009 11:35
zpět na osobnost