Velení potopeného řeckého trajektu čelí obvinění ze zabití

Kapitán, první důstojník a dva další členové posádky potopeného řeckého trajektu, na němž přišlo o život 66 lidí a 448 bylo zachráněno, byli obviněni ze spáchání několika trestných činů - zabití, ublížení na těle, porušení námořního práva a ztráty lodi a z hrubé nedbalosti. Trajekt Express Samina se potopil v úterý večer u ostrova Paros v souostroví Kyklady v Egejském moři.
Řecké úřady zatím nemohou ani potvrdit, ani vyvrátit, zda mezi cestujícími na trajektu byli, či nebyli čeští občané. Ministerstvo obchodního loďstva zatím zveřejnilo jmenný seznam 20 obětí, z toho je 19 Řeků a jeden Nor.

Řecký ministr spravedlnosti Michalis Statopulos v souvislosti s potopením trajektu hovořil o trestuhodné nedbalosti a požádal prokurátora o vyšetření případné trestní odpovědnosti.

Největší neštěstí řecké námořní plavby za posledních 35 let provázely od počátku nechápavé otázky, jak mohla loď narazit do skaliska, které je osvětleno majákem a zaneseno ve všech navigačních mapách.

První výpovědi přeživších cestujících hovořily o tom, že kapitán a jeho zástupce údajně nebyli v době neštěstí vůbec na lodi. Později ale vyšlo najevo, že sledovali v televizi fotbalový zápas, zatímco loď byla očividně řízena autopilotem.

Službu konající první důstojník pak přišel na můstek až v okamžiku, kdy už bylo na úhybný manévr pozdě. Prokuratura v hlavním městě souostroví Kyklady Syrosu vznesla proti kapitánovi Vasilisu Yannakisovi, prvnímu důstojníkovi Tasovi Psychoyiosovi a dvěma dalším členům posádky obvinění ze zabití, ublížení na těle, porušení námořního práva a ztráty lodi. Zároveň je obvinila z hrubé nedbalosti.

Čtyřiatřicet let sloužící trajekt měl být příští rok vyřazen z provozu.

Na palubě trajektu se v době neštěstí nacházelo přes 500 lidí. Počet obětí dosáhl podle nejnovější bilance 66 osob, zachráněno bylo 448 lidí.

Několik lidí se stále pohřešuje, přesná čísla o cestujících ale chybí. Někteří cestující si totiž mohli koupit lodní lístek až na poslední chvíli přímo na trajektu; jasný není ani počet dětí mladších šesti let, za které se neplatí.

"Veškeré údaje o přeživších a pohřešovaných jsou založeny na informacích od majitele lodi. Potápěči ale ještě nepronikli do vraku, aby zjistili, jestli tam nejsou nějaká uvězněná těla.

Nebudeme vědět více, dokud se neutiší silný vítr," řekl ministr obchodního loďstva  Christos Paputsis na tiskové konferenci v Aténách.

Podle agentury Reuters mezi cestujícími byli Australané, Britové, Kanaďané, Němci, Italové a Jihoafričané.

Britské velvyslanectví uvedlo, že bylo zachráněno šest Britů, dva z nich letadlovou lodí Invincible, která plula asi 60 kilometrů jižně od místa neštěstí. Ministerstvo zahraničí v Berlíně sdělilo, že mezi zachráněnými je jedenáct německých doktorů.

Na příkaz prokurátora byli zadrženi kapitán trajektu Vasilis Yannakis, jeho zástupce a další tři zodpovědné osoby. Podle výpovědí členů posádky nebyli kapitán a jeho zástupce v době neštěstí na palubě lodi.

Trajekt narazil na skalnatý ostrůvek Portes vzdálený asi tři kilometry od Parosu.

Údaje o počtu cestujících nejsou jednotné
Počet cestujících na palubě trajektu je nejméně o 21 osob vyšší než ten, který zaregistrovala společnost Hellas Ferries před vyplutím, řekl soukromé rozhlasové stanici Flash ministr obchodního loďstva Christos Paputsis z ostrova Paros, kam dopoledne kvůli neštěstí přijel.

Hellas Ferries, filiálka společnosti Minoan Lines, které trajekt patří, registrovala na palubě 511 osob, z toho 447 cestujících a 64 členů posádky. Údaje o počtu cestujících však stále nejsou jednotné.

Jak řekl rozhlasové stanici BBC jeden ze zachráněných, loď se potopila během dvou nebo tří minut a lidé neměli ani čas navléci si záchranné vesty.

"Moře bylo silně rozbouřené," řekl pro BBC Nick Barwis, který byl v době neštěstí na ostrově. "Večer začal velmi silný vítr a mnoho lodí nevyplulo."

"Kolem přístavu je mnoho skal a některým trosečníkům se podařilo se jich zachytit. Viděli jsme malé rybářské lodě přivážet ztroskotance, z nichž mnozí byli podchlazeni," řekl. Jak řekla soukromé televizní stanici Alfa jedna ze zachráněných, loď se potopila během 25 minut. "Po desáté hodině večer jsme slyšeli silnou ránu a myslili jsme, že to jsou vlny, protože moře bylo velmi rozbouřené," řekla.

"Nikdo z posádky nám nic nevysvětlil, ale bylo jasné, že je zle, že loď je poškozena, ostatně začala okamžitě nabírat vodu," uvedla zachráněná. "Vzala jsem si plovací vestu. Kdosi mi řekl, abych šla na nejvyšší místo na lodi." V té chvíli ji volal mobilním telefonem syn. "Volala jsem o pomoc a řekla jsem mu, ať vyburcuje tisk, protože tady po půl hodině nebyl nikdo, kdo by nám pomohl."

Ženu stejně jako mnoho dalších ztroskotanců zachránili řečtí rybáři.

Jak řekl kapitán Henry Parker pro BBC, podmínky byly mimořádně obtížné. Podle Parkera narazil trajekt na skálu rychlostí 18 uzlů (32 kilometrů v hodině) a na boku lodi vznikla obrovská díra. Několik lodí britského námořnictva se účastnilo záchranných prací i s vrtulníky a zachránily nejméně tucet cestujících, z toho dva britské občany, řekl mluvčí britského námořnictva. Britská letadlová loď Invincible byla asi 63 kilometrů jižně od místa neštěstí.


Přehled lodních tragédii v Evropě

27. září 2000 - Nejméně 40 obětí si vyžádalo potopení trajektu Samina Express v Řecku. Trajekt plul s 510 pasažéry z ostrova Samos do přístavu Pireus.
20. května 2000 - U tureckého černomořského pobřeží poblíž přístavu Trabzon se převrátila dvě plavidla s účastníky mořského festivalu, zahynulo 38 lidí, 15 jich bylo zraněno.
26. listopadu 1999 - Norský trajekt Sleipner s 89 lidmi na palubě včetně posádky ztroskotal při plavbě ze Stavangeru do Bergenu u západního pobřeží Norska. Zahynulo 20 lidí.
1. listopadu 1999 - Při požáru na řeckém trajektu Superfast-3, který plul z řeckého přístavu Patras do italské Ancony, se utopilo 14 lidí.
25. prosince 1996 - Nedaleko Malty se za nevyjasněných okolností potopila loď Yioham plující pod honduraskou vlajkou. Zahynulo 289 ilegálních přistěhovalců z Asie.
28. září 1994 - Estonsko-švédský trajekt Estonia se potopil za bouře u finského souostroví Turku při plavbě z Tallinnu v Estonsku do Stockholmu ve Švédsku. Příčinou neštěstí byla zřejmě nedovřená přední sklápěcí vrata, která se od plavidla zcela oddělila. Při havárii se utopilo 852 lidí, přežilo jen 137 cestujících a členů posádky.
14. ledna 1993 - V rozbouřených vodách Baltu u pobřeží Rujany se potopil polský trajekt Jan Heweliusz. Při největší tragédii polské námořní dopravy přišlo o život 55 lidí.
10. dubna 1991 - Výbuch na tankeru Moby Prince společnosti Agip poblíž italského přístavu Livorno způsobil smrt 140 lidí.
7. dubna 1990 - Požár na trajektu Scandinavian Star při plavbě z Norska do Dánska v průlivu Skagerrak u jižního pobřeží Norska si vyžádal nejméně 161 (podle agentury AFP 158) lidských životů.
10. září 1989 - Srážku rumunské osobní a bulharské nákladní lodi na Dunaji u města Galati asi 200 km severovýchodně od Bukurešti zaplatilo životem 207 lidí.
6. března 1987 - Při výjezdu z belgického přístavu Zeebrugge havaroval britský trajekt Herald of Free Enterprise. V moři se utopilo 193 lidí.
31. srpna 1986 - Sovětská loď Admirál Nachimov se srazila nedaleko přístavu Novorossijsk v Černém moři s obchodní lodí Pjotr Vasjov: 398 mrtvých.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video