Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vedra zpomalila české vlaky

  14:54aktualizováno  14:54
Dlouhotrvající vedra trápí také železničáře. Horko už přibrzdilo provoz na některých tratích. Vlaky na nich mohou nabrat i několikaminutové zpoždění. "Tam, kde jindy jezdí rychlostí osmdesát kilometrů v hodině, musí zpomalit až na třicítku," dal příklad krajský zástupce Českých drah Rudolf Půlpán.

Podle Půlpána se opatření týká hlavně rovných úseků, kde jsou svařené koleje. V délce několika kilometrů tam chybí spáry, kam by se mohly roztáhnout.

"Koleje by se mohly pokřivit. Pokud by po takovém úseku vlak projížděl rychle, hrozilo by, že vykolejí," uvedl Půlpán.

Pokud se tak přeci jen stane, železničáři přeruší provoz a kolejnici vymění, nebo počkají, než vychladne. V pondělí se to podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského stalo například u Tábora a u Plzně, v Praze či v Podkrkonoší.

Rychlost vlaků snižují z preventivních důvodů i zahraniční železnice, takže se mohou zpožďovat některé mezinárodní vlaky, dodal mluvčí.

Při teplotách kolejnic nad čtyřicet stupňů provádějí pracovníci drah zostřené kontroly. Pozornost věnují především výškovým a směrovým výchylkám koleje a místům v okolí výhybek, přejezdů, mostů a na rozpracovaných úsecích.

Větší nebezpečí než samotná horka představují pro koleje náhlé změny teplot, které mohou způsobit lomy.

Železničáři mají problémy i s přehříváním motorových vlaků. "Hlavně v kopcích se motory nestačí chladit a vlaky tu mohou uvíznout. Zatím to ale zvládáme," řekl Rudolf Půlpán.

Snadné to nemají ani strojvůdci. "V kabině mašiny je až padesát stupňů. Posádka musí více pít a na větších strojích má ledničku," doplnil Půlpán. "Mrzí nás, že vagony nemají klimatizaci. Cestující si mohou jedině otevřít okno a zásobit se tekutinami."

Náměstek ředitele plzeňské oblasti Českých drah Václav Kůžel potvrdil, že dopravce nasazuje klimatizované vozy pouze na mezinárodní rychlíky.

"Skříně vlastně působí jako zářič a nejhorší je, když je souprava odstavená několik hodin na přímém slunci," přiznal náměstek. Po nástupu do vagonu si cestující připadá jak ve výhni. Souprava se pak ochladí až po delší jízdě.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Petr Gazdík a Jan Farský na programové konferenci Starostů a nezávislých
Omezíme právo prezidenta na milost a amnestii, lákají Starostové voliče

Den po oznámeném termínu prvního kola prezidentské volby přišlo parlamentní hnutí Starostové a nezávislí tím, že když dostane od voličů dost hlasů, zasadí se,...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.