Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vedra zpomalila české vlaky

  14:54aktualizováno  14:54
Dlouhotrvající vedra trápí také železničáře. Horko už přibrzdilo provoz na některých tratích. Vlaky na nich mohou nabrat i několikaminutové zpoždění. "Tam, kde jindy jezdí rychlostí osmdesát kilometrů v hodině, musí zpomalit až na třicítku," dal příklad krajský zástupce Českých drah Rudolf Půlpán.

Podle Půlpána se opatření týká hlavně rovných úseků, kde jsou svařené koleje. V délce několika kilometrů tam chybí spáry, kam by se mohly roztáhnout.

"Koleje by se mohly pokřivit. Pokud by po takovém úseku vlak projížděl rychle, hrozilo by, že vykolejí," uvedl Půlpán.

Pokud se tak přeci jen stane, železničáři přeruší provoz a kolejnici vymění, nebo počkají, než vychladne. V pondělí se to podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského stalo například u Tábora a u Plzně, v Praze či v Podkrkonoší.

Rychlost vlaků snižují z preventivních důvodů i zahraniční železnice, takže se mohou zpožďovat některé mezinárodní vlaky, dodal mluvčí.

Při teplotách kolejnic nad čtyřicet stupňů provádějí pracovníci drah zostřené kontroly. Pozornost věnují především výškovým a směrovým výchylkám koleje a místům v okolí výhybek, přejezdů, mostů a na rozpracovaných úsecích.

Větší nebezpečí než samotná horka představují pro koleje náhlé změny teplot, které mohou způsobit lomy.

Železničáři mají problémy i s přehříváním motorových vlaků. "Hlavně v kopcích se motory nestačí chladit a vlaky tu mohou uvíznout. Zatím to ale zvládáme," řekl Rudolf Půlpán.

Snadné to nemají ani strojvůdci. "V kabině mašiny je až padesát stupňů. Posádka musí více pít a na větších strojích má ledničku," doplnil Půlpán. "Mrzí nás, že vagony nemají klimatizaci. Cestující si mohou jedině otevřít okno a zásobit se tekutinami."

Náměstek ředitele plzeňské oblasti Českých drah Václav Kůžel potvrdil, že dopravce nasazuje klimatizované vozy pouze na mezinárodní rychlíky.

"Skříně vlastně působí jako zářič a nejhorší je, když je souprava odstavená několik hodin na přímém slunci," přiznal náměstek. Po nástupu do vagonu si cestující připadá jak ve výhni. Souprava se pak ochladí až po delší jízdě.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.