Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nebudeme sloužit oligarchům, hlásí vedení slovenského deníku a končí

  15:59aktualizováno  16:40
Šéfredaktor deníku SME podal okamžitou výpověď, odejít hodlá i část redakce. Polovinu vydavatelství Petit Press totiž převezme finanční skupina Penta. „Nemáme jistotu, že budeme moci publikovat svobodně a Penta sebere důvěru našich čtenářů,“ uvedlo vedení redakce v prohlášení.

Poloviční podíl vydavatelství Petit Press, který vydáva deník SME, kupuje firma Namav, dceřiná společnost agentury SITA. Celou transakci však ve skutečnosti financuje skupina Penta, píše web slovenského listu Pravda.

 Vedení deníku minulý týden v prohlášení nazvaném Nedáme sa opentať varovalo, že podá výpověď, pokud se Penta opravdu stane akcionářem vydavatelství Petit Press. K dokumentu se přihlásilo šedesát novinářů listu SME.

Pod petici adresovanou dosavadnímu vlastníkovi vydavatelství, kterým je německá mediální skupina Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG), připojilo svůj podpis téměř devět set lidí. Vedení redakce proto na nově založeném blogu oznámilo, že odchází a hodlá se věnovat novému projektu.

Podle zdroje z redakce SME podal zatím okamžitou výpověď pouze šéfredaktor Matúš Kostolný. Část redaktorů, která chce odejít, nyní jedná o tom, za jakých podmínek a kdy redakci opustí. Snaží se vyvarovat poškození listu a dosavadního vlastníka, noviny budou vycházet dál, sdělil iDNES.cz zdroj z redakce.

Penta: Svobodu omezovat nebudeme

„Pokud bychom za této situace ve SME zůstali, přikývli bychom na hru, ve které se média nestarají o zájmy svých čtenářů, ale jsou nástrojem moci svých vlastníků,“ popsalo své důvody k odchodu pětičlenné vedení redakce.

Nedáme sa opentať

Vedení listu SME vysvětluje, proč končí

Reagovalo tak na pondělní prohlášení partnera Penty Jaroslava Haščáka, který se snažil novináře ujistit, že k žádnému omezování svobody nedojde. „Vstupem Penty do slovenských médií nedojde k omezení práv novinářů na nezávislou tvorbu. Chceme jim nabídnout v ekonomicky obtížném přechodném období silné finanční partnerství, podpořené zkušenostmi ze složitých projektů,“ řekl Haščák.

Zároveň namítl, že ve světě ani na Slovensku nezná žádnou investiční skupinu, která by neusilovala o úspěch a zisk. Zmínil při tom majitele deníku Washington Post Jeffa Bezose, ale i Andreje Babiše, českého ministra financí a vlastníka vydavatelství Mafra (pod které spadá i iDNES.cz).

„Řada klíčových zaměstnanců Mafry se rozhodla odejít a realizují vlastní mediální projekty. Učinili to však věcně, bez patosu a hlavně bez toho, aby svůj odchod spojovali s koncem novinářské svobody v Mafře,“ poznamenal Haščák.

Vedení SME chystá nový projekt

„Náš odchod chce být zároveň gestem, že normální lidé se dokáží postavit propojení politiky a byznysu. Rozhodli jsme se, že přijdeme s novým projektem, který bude alternativou k médiím vlastněným oligarchy,“ vymezila se skupina novinářů vůči aktivitám skupiny Penta.

Vadí jim zejména napojení Penty na vrcholné slovenské politiky a role skupiny v kauze Gorila, největší korupční aféře slovenské politiky (více zde). „Historie Penty je především o zneužívání nedostatků raného kapitalismu a slabého státu,“ tvrdí novináři.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.