Vědec: Zprávy z vesmíru jsou v naší DNA

• 47
Desítky let se vědci neúspěšně snaží zachytit velkými anténami signály mimozemských civilizací. Podle australského astrobiologa Paula Daviese ale hledají na nesprávném místě. Podle něho ukryli mimozemšťané už před miliony let svá poselství na Zemi do DNA živých organizmů.

"Každá mimozemská civilizace v naší části galaxie by byla technicky pravděpodobně desítky a nebo dokonce miliony let před námi," cituje Daviese časopis New Scientist.

Podle něj se dá těžko předpokládat, že mimozemšťané budou tak dlouho vysílat zprávy do vesmíru. Pokusy spojit se s nimi prostřednictvím rádiových vln proto asi nebudou úspěšné, doplňuje vědcovo mínění slovenský deník SME.

Astrobiologové ale už dlouho diskutují o možnosti kódovat informace do dědičného materiálu. Podle Davise bysme proto mohli ze Země vyslat vesmírné lodě s informacemi zakódovanými ve virech k planetárním systémům, ve kterých by mohl existovat život. Údaje by se potom zakomponovaly do DNA tamní živočišné říše.

Problém je však v tom, že DNA podléhá mutacím, které každou zprávu udělají nečitelnou. V DNA sice existují i stabilní úseky, ale ty jsou většinou pro organizmus životně důležité a jejich narušení by posla zprávy zahubilo, připomíná SME.

Jedno řešení se rýsuje. V červnu objevili kalifornští vědci velmi stabilní sekvenci DNA, která ale nemá žádný funkční význam, takový úsek se nazývají junk DNA.

Podle Daviese by to bylo pro mimozemšťany ideální místo pro uložení jejich zpráv, které by se zachovaly miliony let. Vědec navrhuje, aby se v tomto úseku DNA hledaly nápadné struktury.