Vědci znají skoro celý genom myši

Mezinárodní tým vědců sestavil zatím nejucelenější genetickou mapu myši. Toto laboratorní zvíře tak může být tomuto objevu být ještě užitečnější při zkoumání lidského zdraví a nemocí. Genetická mapa popisuje uskupení 98 procent skoro tří miliard znaků tvořících genetický kód tohoto hlodavce.

Mapa bude ve vědeckém světě využívána jako atlas myšího genomu a umožní vědcům zaměřit se při výzkumech na konkrétní sledovanou oblast.

"V lidském těle je mnoho genů, u kterých zatím nevíme, k čemu slouží nebo fungují. Když se nám podaří je zmapovat jako u myši, můžeme odvodit jejich funkce a tak je 'vytlouci' z těla," řekl AP spoluautor Simon Gregory z institutu Wellcome Trust Sanger v Cambridge.

Vědci:Myši a lidé měli společného předka
Myši jsou ideální pokusná zvířata při studiu lidského genomu. Člověk a myš měli podle AP zhruba před 100 milióny let společného předka, asi savce podobného hlodavci, a jejich genomy se co do velikosti podobají.

Funkce a role, kterou hrají lidské geny při vzniku chorob, je zatím z velké míry neznámá. Zásah do genetického kódu laboratorní myši na genech, jež mají tito hlodavci s člověkem společné, může vědcům pomoci odpovědět na otázky podílu jednotlivých genů na konkrétním onemocnění i při testování léků.

Výzkumu se vedle vědců z Cambridgeské univerzity účastnili i vědci z institutů a univerzit ze Spojených států a Kanady.

Mapa je na internetu