Vědci: Planeta Uran má vzácný modrý prstenec

Astronomové objevili modrý prstenec kolem sedmé planety sluneční soustavy, Uranu. Je to přitom teprve druhý prstenec, který se podařilo ve sluneční soustavě odhalit. Modrý prstenec má ještě Saturn.

Vědci objevili u planety Uran podobný modrý prstenec jako u Saturnu. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Stejně jako prstenec Saturnu, je i ten Uranův složen z malých částeček prachu, které pohromadě drží jemná síla. Ty větší se totiž zachytávají na měsíci Uranu, informuje o novém objevu internetový server BBC News.

Malé částečky odráží modré světlo, které dává prstenci výraznou barvu. Všechny ostatní prstence kolem Jupiteru, Saturnu, Uranu i Neptunu jsou tvořeny také malými a velkými částmi, které jim však dávají načervenalou barvu.

Astronomové už dlouho věděli, že plynatý gigant Uran je obklopen prstenci tvořenými částicemi s maximálním průměrem do deseti metrů.

Minulý prosinec však vědci objevili další dva prstence - dvanáctý a třináctý v pořadí - s použitím Hubblova vesmírného teleskopu.

Na Havajských ostrovech pozorovali astronomové systém prstence v infračerveném spektru s pomocí Keckova teleskopu.

Vědci: Prstenec je stvořen z jemňoučkého prášku
Nejvzdálenější prstenec a jeho ledový měsíc Mab ale nemohly být pozorovány v ultračerveném záření jako červené vnitřní prstence.

Tým vedený Imkem de Paterem, profesorem astronomie v kalifornské univerzitě v Berkeley, objevil, že je prstenec zářivě modrý, což je pro planetární systém velmi netypické.

"Modrá barva značí, že je prstenec tvořen především velmi jemňoučkým práškem, mnohem menším než jakým jsou tvořeny ostatní prstence, které jsou zbarveny dočervena," řekl profesor de Pater.

Malé částečky, menší než tisícina průměru lidského vlasu, rozptylují a odráží modré světlo, stejně jako malé molekuly ve vzduchu, které tvoří modrou oblohu.

Podobnost modrého prstence Saturnu a Uranu je překvapující
Běžnější prstence jsou zbarveny dočervena, protože je tvoří větší částice, které barví odrážené světlo od povrchu. Většinou jsou totiž tvořeny železem nebo jiným načervenalým materiálem.

Podle vědců jsou vnější modré prstence Saturnu a Uranu až překvapivě podobné a to nejen tím, že mají oba malé měsíce. "Měsíce krouží kolem planety v prstenci," uvedl profesor de Pater pro BBC News.

Vědci se domnívají, že při dopadu meteoritů se z měsíce Mab uvolňují drobné úlomky. Ty větší zůstávají na oběžné dráze kolem měsíce nebo jsou odneseny pryč. Ty menší však poletují kolem a následně vytváří prstenec.

Vědci nyní pátrají po prstencích kolem dalších planet; dokonce i kolem Marsu.

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně