Vědci objevili nejvzdálenější galaxii

Mezinárodní tým astrofyziků objevil zatím nejvzdálenější známý objekt v kosmu. Malá galaxie leží zhruba třináct miliard světelných let od planety Země. Její světlo vyrazilo na cestu k Zemi v době, kdy byl vesmír pouze 750 milionů let starý, píše agentura AFP.

"Jsme si jistí, že je to ten nejvzdálenější objekt od Země," uvedl Richard Ellis z kalifornského technologického institutu.

"Objevená galaxie je extrémně slabá a ověření její vzdálenosti bylo velkou výzvou," dodal jeho kolega Jean-Paul Kneib.

Galaxii se podařilo zachytit s pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu a pozemního přístroje, který je umístěn na observatoři Keck na Havaji.

"Je-li to pravda, pak nám její objevení umožňuje velmi neobvyklý pohled do období, kdy první hvězdy a galaxie začínaly blikat," reagoval na zprávu harvardský vědec Robert Kirshner. "Opravdu začínáme nahlížet do té doby."

Od období Velkého třesku uplynulo asi 13,7 miliardy let. Galaxie má na délku asi 2000 světelných let - je tedy mnohokrát menší než galaxie Mléčné dráhy, která má v průměru zhruba sto tisíc světelných let.

Jeden světelný rok je dráha, kterou světlo uletí za dvanáct měsíců - tedy zhruba 9,5 bilionu kilometrů.

Mezinárodní tým astrofyziků objevil zatím nejvzdálenější známý objekt v kosmu - malou galaxii (na snímku v podélném bílém ovále vlevo), která leží zhruba 13 miliard světelných let od Země. (16. února 2004)