Vědci objevili největšího masožravého dinosaura

Masožravý dinosaurus Mapusaurus roseae byl přes dvanáct metrů dlouhý a čtyři metry vysoký. Měl zuby ostré jako břitva a mohl ulovit i třikrát většího býložravého Argentinosaura. Oba druhy žily před sto miliony let. Jejich ostatky našli vědci v argentinské části Patagonie.

Zkamenělá lebka masožravého dinosaura objevená v Patagonii. | foto: ČTK

Pozůstatky možná největšího masožravého dinosaura objevili argentinští a kanadští vědci. Na jednom místě našli stovky kostí. To naznačuje, že žil ve skupinách. Vědci se přitom domnívali, že masožraví dinosauři byli osamělí lovci.

Mapusaurus roseae zřejmě dorůstal délky až 12 a půl metru. "Byl tedy ještě větší než Tyrannosaurus rex a Giganotosaurus," tvrdí argentinský badatel Rodolfo Coria z paleontologického muzea v patagonském městě Plaza Huincul.

Zvíře mělo podle vědců zuby ostré jako břitva a mohlo tak pravděpodobně ulovit i největšího známého dinosaura všech dob - býložravého Argentinosaura, který byl až 40 metrů dlouhý a vážil až sto tun. Oba tyto druhy žily zhruba před sto miliony let.

Mapusaurus měl nejdelší holení kost, jakou kdy vědci u masožravých dinosaurů našli. Hlavu měl posazenou hlouběji a měl ji trochu lehčí, než jeho starší "bratranec" Giganotosaurus.

Mapusaurus od slova země
Mapusaurové se pohybovali po dvou zadních končetinách. Přední byly pahýlovité. Nebyli to příliš rychlí běžci, pohybovali se maximální rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Dospělý jedinec podle vědců vážil asi šest tun a dosahoval výšky čtyř metrů.

Za své jméno vděčí Mapusaurus slovu "země" v jazyce indiánského kmene Mapuche, který žije v západní Patagonii. Roseae je odvozeno od načervenalého zbarvení pískovce, v němž byly zkamenělé ostatky dinosaura objeveny.

Zkamenělé kosterní pozůstatky obrovitého dinosaura-lovce vědci objevili už v roce 1995 asi 25 kilometrů jižně od Plaza Huincul. Na místě narazili na stovky zkamenělých ostatků Mapusaura.

"Po čtyřech letech práce jsme si byli jisti, že máme co do činění s novým druhem," oznámil kanadský vědec Philip Currie z univerzity v Albertě.

Objev nového druhu dinosaura je jedním z nejvýznamnějších za poslední roky, z nichž většina se stala v Patagonii. Vědci tam například objevili téměř kompletní, deset metrů dlouhou kostru mladého titanosaura, který žil před 71 miliony let. - více zde