Spinosaurus je považován za největšího dravého dinosaura. Charakterizují jej až dvoumetrové trny na hřbetě. | foto: Profimedia.cz

Vědci objevili v Laosu dosud neznámý druh obřího masožravého dinosaura

Zkamenělinu dosud neznámého druhu dinosaura objevil mezinárodní tým paleontologů v Laosu. Podle agentury AFP jde o prvního spinosaura popsaného v Asii. Tento dinosaurus se vyznačuje jakousi hřbetní plachtou vysokou až přes 50 centimetrů.

Ichthyovenator laosensis dostal pojmenování jak podle regionu, kde byl nalezen, tak podle základní složky svého jídelníčku, tedy ryb.

Francouzsko-laoská expedice fosilii spinosaura nalezla v laoské provincii Savannakhet. Kosterní pozůstatky se skládají z pánve, křížové kosti, četných obratlů zádových a ocasních. Obratle jsou podle vědců ve vynikajícím stavu. "Mají tři velké podlouhlé nervové trny na hřbetě, které ukazují, že Ichthyovenator měl sinusoidní plachtu čnící nad zády, pánví i přední částí ocasu," uvedl Thiengkham Xaisanavong ze savannakhetského Muzea dinosaurů.

Ichthyovenator laosensis je první popsaný spinosaurus v Asii. Díky tomuto objevu se teď ale ukazuje, že tito dinosauři byli v době křídy (před 145 až 65 miliony let) rozšířeni téměř po celé zeměkouli.

Spinosauři byli obrovští masožraví dinosauři, kteří žili především na území dnešní severní Afriky pravděpodobně na březích velkých jezer a řek. Jsou považováni za největší známé dravé dinosaury. Údajně měli dorůstat až osmnáctimetrové délky a vážit nejméně devět tun. Pojmenování spinosaurus (trnitý ještěr) dostal díky charakteristickým zádovým výběžkům obratlů, trnů, které měří okolo dvou metrů.

První fosilie tohoto druhu dinosaura byly nalezeny na počátku 19. století, ale v roce 1944 byly zničeny při válečném náletu na muzeum v Mnichově během druhé světové války.

Pověsti největšího prehistorického dravce využili i filmaři. Spinosaurus si tak "zahrál" ve filmu Jurský park 3.

,