Vědci objevili v Laosu dosud neznámý druh obřího masožravého dinosaura

Zkamenělinu dosud neznámého druhu dinosaura objevil mezinárodní tým paleontologů v Laosu. Podle agentury AFP jde o prvního spinosaura popsaného v Asii. Tento dinosaurus se vyznačuje jakousi hřbetní plachtou vysokou až přes 50 centimetrů.

Spinosaurus je považován za největšího dravého dinosaura. Charakterizují jej až dvoumetrové trny na hřbetě. | foto: Profimedia.cz

Ichthyovenator laosensis dostal pojmenování jak podle regionu, kde byl nalezen, tak podle základní složky svého jídelníčku, tedy ryb.

Francouzsko-laoská expedice fosilii spinosaura nalezla v laoské provincii Savannakhet. Kosterní pozůstatky se skládají z pánve, křížové kosti, četných obratlů zádových a ocasních. Obratle jsou podle vědců ve vynikajícím stavu. "Mají tři velké podlouhlé nervové trny na hřbetě, které ukazují, že Ichthyovenator měl sinusoidní plachtu čnící nad zády, pánví i přední částí ocasu," uvedl Thiengkham Xaisanavong ze savannakhetského Muzea dinosaurů.

Ichthyovenator laosensis je první popsaný spinosaurus v Asii. Díky tomuto objevu se teď ale ukazuje, že tito dinosauři byli v době křídy (před 145 až 65 miliony let) rozšířeni téměř po celé zeměkouli.

Spinosauři byli obrovští masožraví dinosauři, kteří žili především na území dnešní severní Afriky pravděpodobně na březích velkých jezer a řek. Jsou považováni za největší známé dravé dinosaury. Údajně měli dorůstat až osmnáctimetrové délky a vážit nejméně devět tun. Pojmenování spinosaurus (trnitý ještěr) dostal díky charakteristickým zádovým výběžkům obratlů, trnů, které měří okolo dvou metrů.

První fosilie tohoto druhu dinosaura byly nalezeny na počátku 19. století, ale v roce 1944 byly zničeny při válečném náletu na muzeum v Mnichově během druhé světové války.

Pověsti největšího prehistorického dravce využili i filmaři. Spinosaurus si tak "zahrál" ve filmu Jurský park 3.

Denise Morrisonová, šéfka potravinářského gigantu Cambell Soup, byla členkou...
Trump rozpustil své poradní sbory, kvůli jeho výrokům je opouštěli členové

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou poradních sborů poté, co je začali opouštět šéfové velkých firem. Ty pobouřily komentáře amerického...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Fašisté v USA hýří energií, úřady spěšně odstraňují pomníky Konfederace

Pravicoví extremisté ve Spojených státech srší nově nabytým sebevědomím a chystají další akce. Povzbudily je potyčky v Charlottesville a slova Donalda Trumpa,...  celý článek

Hranice mezi Irskou republikou a Severním Irskem je dnes neviditelná. (25....
Hranice v Irsku by měla po brexitu zůstat neviditelná, přeje si Londýn

Mezi Irskem a Severním Irskem by po odchodu Británie z Evropské unie neměla být žádná viditelná hranice. Britská vláda uvádí, že chce nepřerušovanou hranici,...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!